Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
31 sierpnia 2014

Grupa WB prezentuje – po raz pierwszy na MSPO – swój średni bsl Manta, który powstaje w gliwickiej spółce Flytronic. Samolot jest zdecydowanie większy niż wykorzystywany już przez wojsko FlyEye. Manta odbyła już pierwsze próby w locie.

Manta jest zdecydowanie większa niż FlyEye. Z mniejszego bsl wykorzystano jednak m.in. zmodernizowanego autopilota. Prezentowane zdjęcie pochodzi sprzed kilku miesięcy, gdy demonstrator nie został jeszcze wykończony. Nie miał docelowego podwozia ani powierzchni sterowych / Zdjęcie: Michał Likowski

Manta została zaprojektowana przy przyjęciu unikatowych założeń. Samolot jest rozwijany w dwóch odmianach: klasycznej i VTOL, przy zachowaniu większości wspólnych elementów konstrukcyjnych. W pierwszej zakłada się tradycyjny start i lądowanie, a maksymalną masę startową szacuje na 100-110 kg. Druga została wyposażona w wentylatory zapewniające możliwość manewru pionowego, ograniczając jednak masę do ok. 70 kg.

Niezwykły jest również hybrydowy układ napędowy. Tworzą go dwa silniki śmigła pchające, przy czym możliwy jest lot i sprowadzenie maszyny na ziemię w przypadku uszkodzenia jednego z nich. Napęd zapewniają silniki elektryczne, jednak nie korzystają one wyłącznie z baterii akumulatorów, ale z pokładowego agregatu prądotwórczego napędzanego silnikiem spalinowym o mocy kilkudziesięciu KM. Rozwiązanie to jest traktowane jako przejściowe. Docelowo zakłada się wykorzystanie ogniw paliwowych i osiągnięcie długotrwałości lotu rzędu 20 h. Według przedstawicieli WB Electronics obliczeniowa optymalna prędkość przelotowa maksymalna Manty to ok. 120 km/h, a maksymalna wynosi ok. 200 km/h.

Aktualne zaawansowanie prób (przeprowadzono już klasyczne loty, a także pionowe starty i zawisy) pozwala sądzić, że zakończa się one zgodnie z terminem, a już w listopadzie br. konstrukcję będzie można oferować potencjalnym odbiorcom, z których najważniejszym jest MON.

Manta jest średnim bsl. Projektanci rozpoczęli już opracowywanie jeszcze większego samolotu, klasy MALE. Deklarują, że w przypadku zapewnienia odpowiednich środków finansowych, byliby w stanie zaprezentować sprawny demonstrator w ciągu 1-1,5 roku.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.