Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
01 września 2014

Już za kilka tygodni ma rozpocząć się kolejna faza postępowania o kryptonimie Mustang na dostawy do 2022 około 1600 samochodów ciężarowo-osobowych wysokiej mobilności. Szacowany koszt ich zakupu to 200 mln zł. Do dialogu technicznego na następcę Honkera zgłosiło się dwudziestu oferentów.

Już za kilka tygodni ma rozpocząć się kolejna faza postępowania o kryptonimie Mustang na dostawy do 2022 ok. 1600 samochodów ciężarowo-osobowych wysokiej mobilności. Dlatego na tegorocznym MSPO prezentowana jest taka liczba pojazdów tego typu, jak widoczny na zdjęciu izraelski Hatehof z wozem Hurricane

Zaproszenie do dialogu technicznego w programie Mustang zostało ogłoszone pod koniec czerwca 2013. Podano w nim wymagane parametry taktyczno-techniczne dla dwóch odmian samochodów osobowo-ciężarowych.

Ta odmiana ma mieć napęd 4x4 i możliwość przewozu 9 osób lub 2 t ładunku. Ma trafić do armii w dwóch odmianach: z demontowalnym dachem miękkim, wykonanym z materiału (soft top) oraz z klasycznym dachem metalowym (hard top).

Wersja opancerzona musi mieć osłonę balistyczną (obejmującą też szyby) na poziomie drugim lub wyższym (zgodnie z normą STANAG 4569), osłonę przeciwminową na poziomie 2b (odpowiada to ostrzałowi pociskami 7,62 mm x 39 przeciwpancerno-zapalającymi z odległości 30 m i wybuchowi ładunku 6 kg trotylu pod podłogą wozu). Pojazd ma być w stanie przetransportować 5 osób lub 600 kg ładunku.

Na stoisku przedsiębiorstwa Ursus można zobaczyć dwie odmiany izraelskich pojazdów Automotive Industries Ltd. Storm 3 M-243, w wersjach soft top i hard top (na zdjęciu)

Masa całkowita Mustanga nie powinna przekraczać 3,5 t. Pojazd musi mieć siedzenia absorbujące energię wybuchu (w wersji opancerzonej) i minimum trzypunktowe pasy bezpieczeństwa. Wymagana prędkość maksymalna nie może być mniejsza niż 90 km/h po szosie i 50 km/h w terenie, a minimalny zasięg to 650 km.

Oczekuje się, że samochody będą wyposażone w jednostki napędowe zasilane olejem napędowym standardu F-54 (klasycznym) lub paliwem lotniczym F-34, o mocy 100 kW (135 KM) lub 200 kW (270 KM), w zależności od wersji. Pojazdy mają być zdolne do ciągnięcia 750-kg przyczepy. Wymagana jest także możliwość transportu na pokładzie samolotów transportowych m.in. C-130. Samochody muszą być objęte 24-miesięczną gwarancją, a okres ich eksploatacji to minimum 20 lat.

Jak dowiedział się Raport-MSPO, dialog techniczny zakończono niemal rok temu, 30 września 2013. Zgłosiło się do niego dwadzieścia przedsiębiorstw, prezentujących szeroką gamę pojazdów: od lekkich samochodów terenowych po większe wozy opancerzone i minoodporne. W ramach fazy analityczno-koncepcyjnej będącej elementem dialogu, powstały studium wykonalności oraz wstępne założenia taktyczno-techniczne nowego samochodu ciężarowo-osobowego wysokiej mobilności. Obecnie dokumenty są uzgadniane zgodnie z decyzją ministra Obrony Narodowej nr 72/MON.

Co ciekawe, w dialogu technicznym na następcę Honkera, zgłosiła się również Fabryka Samochodów Honker z pojazdem… Honker 2000. Spełnia on ujawnione w zaproszeniu do dialogu warunki postępowania / Zdjęcia: Remigiusz Wilk

Do podmiotów, z jakimi przeprowadzono dialog, należą: konsorcjum Concept i Toyota Motor Poland oferujące Toyotę Hilux (o uroczej nazwie własnej Łomot); PIMot z AMZ Kutno proponujące pojazd koncepcyjny Funter/Poter; MMC Consulting (będące polskim przedstawicielem AM General) z HMMWV; Zeszuta z samochodami Mercedes G i Jeep J8, Bees-Pol i Hobson Industries z Land Rover Defender; Fabryka Samochodów Honker z modelem Honker 2000; Auto-Hit z izraelską spółką Hatehof proponujące pojazdy Hurricane i Wolf; Ursus (przedstawiciel izraelskiego Automotive Industries Ltd.) z pojazdem Storm 3 M-243 w dwóch wersjach; AMZ Kutno z JLR Polska oferujące zmodyfikowane Land Rover Defender; Autobox z Wojskową Akademią Techniczną z nienazwanym pojazdem koncepcyjnym; AYCOMM wraz z tureckim Otokarem proponujące wóz Ural; niemiecki Krauss-Maffei Wegmann występujące razem z AMZ Kutno i próbujące zainteresować polskie Siły Zbrojne pojazdem Mungo; Wawrzaczek ISS z izraelskim Hatehof z koncepcyjnym samochodem osobowo-ciężarowym nazwanym Kojot; amerykański Navistar z pojazdem SOTV; Edison Polska, Toyota AD i Germaz mające w ofercie samochód Toyota Hilux; spółka Pagacz i Synowie wraz z południowoafrykańskim Paramount Group proponujące dla odmiany samochód Toyota Land Cruiser; oraz Polski Holding Obronny z francuskim Panhard Defense z pojazdem PVP.

Raport-MSPO dowiedział się, że część zainteresowanych programem Mustang nie zgłosiło się do dialogu, ale będzie uczestniczyło w przetargu po jego formalnym ogłoszeniu przez Inspektorat Uzbrojenia.

Obecnie w Wojsku Polskim podstawowym samochodem ciężarowo-terenowym jest Honker, występujący najczęściej w zmodernizowanej odmianie Honker 2000. Używane są także pojazdy kilkunastoletnie, produkowane w latach 1988-1997 przez Fabrykę Samochodów Rolniczych w Poznaniu, a później – po przeniesieniu montażu przez Daewoo – w Lublinie, gdzie z przerwami są wytwarzane do dzisiaj od 2009 przez przedsiębiorstwo DZT Tymińscy/Fabryka Samochodów Honker. Jednak przyszłe pojazdy mają zastąpić nie tylko polską terenówkę, ale też pozostałe w wojsku UAZ469, a także eksploatowane przez armię Mercedesy-Benz klasy G, w tym GD290TD kupowane w latach 1990. i pozyskane wraz z czołgami Leopard 2A4 z Niemiec.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.