Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
02 września 2014

Koncern Airbus Defence & Space i Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych wystawiają, po raz pierwszy na MSPO, najnowszy bezzałogowiec europejskiego przedsiębiorstwa – Atlante (Avión Táctico de Largo Alcance No Tripulado Español).

Prezentowany na stoisku ITWL bezzałogowiec może służyć do wsparcia działań wojsk lądowych, marynarki wojennej czy straży granicznej w operacjach specjalnych prowadzonych w trudnych warunkach terenowych, jako bezpieczna alternatywa dla załogowych statków powietrznych. Obok widoczny jest zasobnik badawczy Zygmunt-M, przeznaczony do badań i prób w locie prototypowych wyposażenia, w szczególności radaru z syntetyczna aperturą mikroSAR i urządzeń transmisyjnych / Zdjęcie: Grzegorz Sobczak

Został on opracowany pod kierownictwem centrum ds. rozwoju technologii przemysłowych (Centro para el Desarrollo Tecnológico Industrial – CDTI). Podstawowym celem przedsięwzięcia było skonstruowanie i zbudowanie bezzałogowca wyłącznie siłami hiszpańskich placówek naukowo-badawczych i przemysłowych.

Maksymalna masa startowa Atlante to 570 kg, w tym 100 kg wyposażenia obserwacyjnego, które mogą stanowić kamery telewizyjne lub termowizyjne. Bsl jest skonstruowany z kompozytów, w układzie grzbietopłata z usterzeniem motylkowym. Rozpiętość skrzydeł to 8 m, długość całkowita – 5,47 m, a wysokość – 1,99 m. Maksymalna wysokość lotu wynosi 6 km, długotrwałość to ok. 14 h. Bezzałogowiec może wykonywać starty samodzielnie, z lotnisk utwardzonych lub gruntowych albo z pomocą wyrzutni. Jego maksymalna prędkość lotu to 200 km/h. Zestaw ma składać się z co najmniej czterech bsl, naziemnej stacji kierowania oraz wyposażenia do transportu i wyrzutni startowej.

Atlante został skonstruowany zgodnie z przepisami dotyczącymi zdatności lotniczej dla załogowych statków powietrznych. Dzięki temu ma wykonywać operacje lotnicze w kontrolowanej cywilnej przestrzeni powietrznej. Wśród zadań przewidywanych dla bezzałogowca są misje wojskowe i cywilne, w tym patrolowanie obszarów zurbanizowanych i podmiejskich, poszukiwania i ratownictwo, wykrywanie pożarów lasów, niesienie pomocy ofiarom klęsk żywiołowych czy nadzór nad imprezami masowymi.

Atlante był najważniejszym innowacyjnym projektem bsl w Hiszpanii. W przedsięwzięciu brali udział potentaci przemysłu lotniczego i obronnego: Airbus Defence & Space, Indra, GMV i Aries oraz ponad 140 innych poddostawców i kontrahentów. Ogółem w programie zatrudnionych było ponad 500 osób.

Obecnie właścicielem praw do Atlante jest Wojskowy Instytut Techniki Lotniczej. Jak dowiedział się RAPORT MSPO ze źródła zbliżonego do Airbus Defence & Space, pragnącego zachować anonimowość, pod koniec września w Dęblinie odbędą się loty demonstracyjne Atlante. ITWL chce zaoferować SZ RP Atlante jako bezzałogowiec przeznaczony do zadań rozpoznawczych, misji poszukiwawczo-ratowniczych i jako nosiciela precyzyjnego uzbrojenia.

W przypadku zwycięstwa w przetargu, płatowiec Atlante byłby produkowany w warszawskiej wytwórni ADS, a ITWL byłby dostawcą i integratorem wyposażenia. Jednak szczegóły dotyczące produkcji i sprzedaży na rynkach trzecich mogą być omawiane dopiero po ewentualnym sukcesie. Wiadomo tylko, że przekazanie Atlante ITWL jest jednym z elementów strategii zacieśniania współpracy grupy Airbus z Polską, w ramach udziału w przetargach na śmigłowce wsparcia bojowego i zabezpieczenia orqaz uderzeniowe.

 


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.