Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
02 września 2014

BAE Systems kontynuuje współpracę z polskimi przedsiębiorstwami sektora pancernego. Na MSPO przedsiębiorstwo zaprezentowało oferowane rodzimym partnerom rozwiązania techniczne wykorzystywane w bojowych wozach piechoty rodziny CV90.

Bez względu na to, czy nowy bojowy wóz piechoty i wóz wsparcia bezpośredniego powstaną wyłącznie według polskich projektów, oferta BAE Systems zawiera wiele unikalnych rozwiązań, w tym prezentowane makiety kamuflażu Adaptiv, dostosowujące temperaturę powierzchni wozu do temperatury otoczenia…

Na stoisku brytyjskiego koncernu pokazano m.in. fragment gumowych gąsienic CV90 Armadillo, które znacząco przyczyniły się do ograniczenia hałasu i drgań; system ISAS z wskaźnikiem nahełmowym pozwalający kierować armatę pojazdu w kierunku, w którym patrzy operator (dowódca); wreszcie sześciokątne panele nowego kamuflażu Adaptiv, które zmieniając temperaturę i dostosowując ją do otoczenia, utrudniają wykrycie wozu bojowego za pomocą urządzeń pracujących poza zakresem światła widzialnego.

Na ubiegłorocznym MSPO przedstawiono pojazd koncepcyjny PL-01 Concept, który miał doprowadzić do powstania demonstratorów nowoczesnych wozów wsparcia bezpośredniego (WWB). Zakładano wtedy intensywną i bardzo bliską współpracę między specjalistami OBRUM/Bumar-Łabędy oraz BAE Systems.

…czy gumowe gąsienice, skokowo zmniejszające wibracje, hałas i w znacznym stopniu zużycie paliwa / Zdjęcia: Michał Likowski

Jednak obecnie strony znacznie ograniczyły działania, ze względu na zmiany na polskim rynku zbrojeniowym, związane z nowym etapem konsolidacji. Nie jest bowiem pewne, jaką strategię przyjmą władze Polskiej Grupy Zbrojeniowej (PGZ) w stosunku do gliwickich zakładów i programu WWB. Oczekuje się też na skutki przeprowadzonego kilka miesięcy temu przez Inspektorat Uzbrojenia MON dialogu technicznego związanego z Uniwersalną Modułową Platformą Gąsienicową.

Przedstawiciele BAE Systems poinformowali, że są gotowi wesprzeć polskie programy pancerne bojowego wozu piechoty Borsuk i wozu wsparcia bezpośredniego Gepard swoimi doświadczeniami, technologią i opracowanymi rozwiązaniami wystawianymi m.in. na MSPO. Liczą jednak na głębsze zaangażowanie, w tym wspólne stworzenie pojazdów opartych na szwedzkim i polskim potencjale. Podkreślają, że CV90 to sprawdzona konstrukcja ograniczająca ryzyko programu, a jej ostatnia wersja, Armadillo zawiera w sobie wiele unikatowych, nowoczesnych rozwiązań.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.