W stoisku PHO zaprezentowano kolejną wersję rozwojową Lekkiego Pojazdu Uderzeniowego (LPU-1) Wirus. Pojazd ten, bazujący na konstrukcji Toyoty Hilux, po raz pierwszy zaprezentowano na MSPO 2 lata temu, jako odpowiedź na wymagania Inspektoratu Uzbrojenia poszukującego pojazdu typu LSV (Light Strike Vehicle) dla Wojska Polskiego.
W swojej obecnej postaci Wirus nadal jest zbudowany na ramie Toyoty Hilux. Wykorzystano ten sam silnik diesla, typ Toyota 2,5 D-4D oraz lekko zmodyfikowane zawieszenie z cywilnego modelu. Napęd przenoszony jest na tylną oś (wyposażoną w szperę), a przód może być dołączony w zależności od potrzeb. Załoga to w dalszym ciągu 3 lub 4 osoby. Pojazd, początkowo opracowywany w bielskim przedsiębiorstwie Concept, został zmodyfikowany we współpracy z ZM Tarnów, PSO Maskpol oraz Cenrexem.
Na pierwszy rzut oka widać duże zmiany w konstrukcji nadwozia. Zamiast pałąkowej klatki bezpieczeństwa, służącej jako podstawa całej konstrukcji, zastosowano jednoelementowe nadwozie, montowane do płyty podłogowej. Ta została poszerzona o 50 cm, co pozytywnie wpłynęło na stabilność pojazdu oraz zdolność przenoszenia ładunku. Panele balistyczne osłaniające załogę przed ostrzałem stały się integralną częścią nadwozia a stanowisko strzelca częściowo zabudowano poprzez instalację osłony balistycznej oraz dodatkowych zasobników na amunicję. Nie wpłynęło to jednak negatywnie na pole ostrzału. Z tyłu i z boków pojazdu dodane również możliwość instalacji plandek, zasłaniających odkrytą wcześniej załogę. Zupełnie przekonstruowano też przód pojazdu, zmieniając profil maski, nadkoli i osłony chłodnicy oraz wszystkim dodając wyciągarkę. Pozwoliło to na zwiększenie kąta natarcia pojazdu. Zabiegi te spowodowały powiększenie prześwitu Wirusa, a co za tym idzie, zwiększyły się jego właściwości terenowe. Elementy montażu uzbrojenia pokryto farbą antypoślizgową, ułatwiającą manewrowanie nimi.
Możliwości przenoszenia ładunku została powiększona poprzez instalacje dodatkowych koszy, umieszczonych z boków i z tyłu pojazdu. Tylna platforma ładunkowa wraz z koszami jest szybko wyczepna, co pozwala na zwiększenie kąta zejścia pojazdu. W obecnej konfiguracji nie jest możliwe przewożenie noszy, planowana jest jednak wersja pojazdu przystosowana do zadań ewakuacji medycznej.
Przeprowadzone modyfikacje nie zwiększyły masy pojazdu. Wymagana – ok. 1700kg, potrzebna do transportu pojazdu tego typu na zawiesiu pod śmigłowcem – stanowi jednak stały problem dla projektantów i jest kluczową kwestią przy jakichkolwiek modyfikacjach.
Wirus w tej konfiguracji testowany był na poligonie w Drawsku Pomorskim na przełomie października i listopada 2013, a obecnie jest oferowany na rynku międzynarodowym. Wschodnie oraz południowo-wschodnie rynki zbrojeniowe wyraziły zainteresowanie projektem, powiedział przedstawiciel PHO.