Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
03 września 2014

W stoisku PHO zaprezentowano kolejną wersję rozwojową Lekkiego Pojazdu Uderzeniowego (LPU-1) Wirus. Pojazd ten, bazujący na konstrukcji Toyoty Hilux, po raz pierwszy zaprezentowano na MSPO 2 lata temu, jako odpowiedź na wymagania Inspektoratu Uzbrojenia poszukującego pojazdu typu LSV (Light Strike Vehicle) dla Wojska Polskiego.

Nowy model charakteryzuje się zmienionym profilem maski, nadkoli, zainstalowaniem wyciągarki oraz panelami bocznymi, osłaniającymi załogę. Kosze ładunkowe pozwalają na zabranie większej ilości wyposażenia 

W swojej obecnej postaci Wirus nadal jest zbudowany na ramie Toyoty Hilux. Wykorzystano ten sam silnik diesla, typ Toyota 2,5 D-4D oraz lekko zmodyfikowane zawieszenie z cywilnego modelu. Napęd przenoszony jest na tylną oś (wyposażoną w szperę), a przód może być dołączony w zależności od potrzeb. Załoga to w dalszym ciągu 3 lub 4 osoby. Pojazd, początkowo opracowywany w bielskim przedsiębiorstwie Concept, został zmodyfikowany we współpracy z ZM Tarnów, PSO Maskpol oraz Cenrexem.

Starsza wersja opisana w magazynie RAPORT-wto, w listopadzie 2012 / Zdjęcia: Rafał Janicki

Na pierwszy rzut oka widać duże zmiany w konstrukcji nadwozia. Zamiast pałąkowej klatki bezpieczeństwa, służącej jako podstawa całej konstrukcji, zastosowano jednoelementowe nadwozie, montowane do płyty podłogowej. Ta została poszerzona o 50 cm, co pozytywnie wpłynęło na stabilność pojazdu oraz zdolność przenoszenia ładunku. Panele balistyczne osłaniające załogę przed ostrzałem stały się integralną częścią nadwozia a stanowisko strzelca częściowo zabudowano poprzez instalację osłony balistycznej oraz dodatkowych zasobników na amunicję. Nie wpłynęło to jednak negatywnie na pole ostrzału. Z tyłu i z boków pojazdu dodane również możliwość instalacji plandek, zasłaniających odkrytą wcześniej załogę. Zupełnie przekonstruowano też przód pojazdu, zmieniając profil maski, nadkoli i osłony chłodnicy oraz wszystkim dodając wyciągarkę. Pozwoliło to na zwiększenie kąta natarcia pojazdu. Zabiegi te spowodowały powiększenie prześwitu Wirusa, a co za tym idzie, zwiększyły się jego właściwości terenowe. Elementy montażu uzbrojenia pokryto farbą antypoślizgową, ułatwiającą manewrowanie nimi.

Możliwości przenoszenia ładunku została powiększona poprzez instalacje dodatkowych koszy, umieszczonych z boków i z tyłu pojazdu. Tylna platforma ładunkowa wraz z koszami jest szybko wyczepna, co pozwala na zwiększenie kąta zejścia pojazdu. W obecnej konfiguracji nie jest możliwe przewożenie noszy, planowana jest jednak wersja pojazdu przystosowana do zadań ewakuacji medycznej.

Przeprowadzone modyfikacje nie zwiększyły masy pojazdu. Wymagana – ok. 1700kg, potrzebna do transportu pojazdu tego typu na zawiesiu pod śmigłowcem – stanowi jednak stały problem dla projektantów i jest kluczową kwestią przy jakichkolwiek modyfikacjach.

Wirus w tej konfiguracji testowany był na poligonie w Drawsku Pomorskim na przełomie października i listopada 2013, a obecnie jest oferowany na rynku międzynarodowym. Wschodnie oraz południowo-wschodnie rynki zbrojeniowe wyraziły zainteresowanie projektem, powiedział przedstawiciel PHO.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.