Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
08 września 2008

Na wystawie sił zbrojnych prezentowane są wprowadzane właśnie do wyposażenia patroli saperskich nowe samochody do przewożenia niebezpiecznych ładunków i kontenery przeciwwybuchowe. Jakusz SZB z Kościerzyny prezentuje jednak o wiele szerszą gamę.

Topola-S powoli na bezpieczne przewożenie ładunków wybuchowych do 3,5 kg TNT i zastąpienie niechronionych Starów i Honkerów

W Polsce działa 39 patroli saperskich. Tylko w ubiegłym roku ich żołnierze interweniowali 10 tys. razy, niszcząc 600 tys. egz. niewybuchów i niewypałów. Do ich przewożenia służą Stary i Honkery. Niestety, nie są to pojazdy zabezpieczone przed ewentualnym wybuchem. Co prawda, w ciągu kilkudziesięciu lat nie doszło do żadnej tragedii, a stosunkowo niedawny, gliwicki wypadek spalenia Stara z dwoma pociskami rakietowymi w środku, traktowany jest jako wyjątkowy, to wojsko czeka na nowoczesne, dedykowane pojazdy saperskie.

Na ekspozycji sił zbrojnych prezentowana jest Topola-S, wóz rodem z AZM Kutno, oparty na podwoziu Iveco i wyposażony w specjalny pojemnik z Jakusz SZB, przystosowany do przewozu ładunków o równowartości siły wybuchu 3,5 kg trotylu (TNT).

Obok stoi 16,5-tonowy kontenerowy magazyn materiałów wybuchowych, KMMW. Produkt Jakusza podzielony jest na dwa przedziały. W pierwszym mogą być magazynowane niewybuchy o maksymalnej sile wybuchu równoważnej 25 kg TNT, przy czym jeden nie może być większy niż 3,5 TNT. W drugim przedziale mogą być przewożone materiały wybuchowe, np. inicjujące czy kruszące (również do 25 kg TNT). Pozwala to uniknąć konieczności wracania do jednostki po materiały niezbędne do likwidacji niewybuchów.

Wiktoria ma w przyszłości uzupełnić Topolę-G, mając zdolność do przewożenia ładunków o masie do 10 TNT, co odpowiada pociskowi kalibru 152 mm. Masa holowanego zestawu to 3,9 t / Zdjęcia: Grzegorz Hołdanowicz

Oba systemy znajdują się już w arsenale wojskowym. Mimo nieujawnienia liczby zakupionych przez MON pojazdów, wiadomo, że trafią one do każdego patrolu saperskiego.

Jakusz SZB opracował również inne systemy do przewożenia oraz likwidacji niewypałów i ładunków wybuchowych. Przykładem może być mały, lotniskowy kontener Weronika (odmiana wojskowa to Wiktoria), przeznaczony do detonacji podejrzanych ładunków w bagażach podróżnych. Kontener przetrwa wybuch do 5 kg TNT.

Największe ładunki można jednak przewozić w przyczepie z kontenerem przeciwodłamkowym. Zmniejsza on siłę wybuchu przez zastosowanie powłok żelowych oraz ukierunkowaniu wybuchu w górę i - częściowo - w dół. Dzięki temu można nim bezpiecznie przewozić ładunki o równowartości 10 kg TNT lub pociski artyleryjskie kalibru 152 mm.

Zestaw przeszedł pozytywnie próby kwalifikacyjne.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.