Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
04 września 2014

Na MSPO stalowowolska spółka MISTA zaprezentowała nową wersję wielozadaniowego transportera opancerzonego Oncilla.

Uwagę zwraca, przekonstruowany w stosunku do wozu prezentowanego rok temu, przód pojazdu z wciągarką oraz zabezpieczenia okien i lamp siatką, typowe dla pojazdów do zastosowań policyjnych

Oncilla (nazwa drapieżnego kota pampasowego z Ameryki Południowej) został opracowany przez Lacenaire Ltd Co. Pojazd, zależnie od wyposażenia, może służyć wojsku lub policji do patrolowania i wsparcia ogniowego, jako wóz dowodzenia i zwiadu, sanitarny, a nawet samodzielne stanowisko przeciwczołgowe. Może być wyposażony w osprzęt do burzenia barykad i usuwania innych przeszkód z toru jazdy oraz dodatkowe osłony pancerne kół. Napęd 4 x 4 predestynuje go do zastosowań i na obszarze z rozwiniętą siecią dróg, i w terenie.

W rok od premiery firma prezentuje drugą odsłonę swego projektu. MISTA zarzuciła zamiar wykonania pierwszej serii w oparciu o kadłuby dostarczone przez partnerów, wprowadzając własne technologie i wiele zmian konstrukcyjnych. Oncilla jest już wyrobem spolonizowanym, a jego wyposażenie zostało zwesternizowane. Kadłuby 5 wozów pierwszej serii zbudowano ze stali pancernej z Huty Stali Jakościowych SA w Stalowej Woli i z wykorzystaniem własnych technologii spawalniczych.

Przedział dowódcy wozu przypomina wyposażeniem kabinę glass cockpit. Stanowisko kierowcy ma kamerę termowizyjną z ekranem opuszczanym do wysokości wzroku

MISTA deklaruje II poziom ochrony balistycznej z pancerzem podstawowym według norm NATO AEP-55 i STANAG 4569 i potencjał do uzyskania III poziomu, poprzez wykorzystanie kompozytowo-ceramicznego pancerza nakładanego i kompozytowych wkładek przeciwodpryskowych wewnątrz wozu. System centralnego pompowania kół oraz opony Michelin o podwyższonej wytrzymałości, wyposażone we wkładki Hutchinson, zapewniają zasięg jazdy 50 km nawet po przestrzeleniu wszystkich opon.

W stosunku do modelu-demonstratora sprzed roku, zmiany mają charakter nie tylko estetyczny, jak np. przeprojektowanie przedniej części pojazdu. Demonstrowaną na MSPO 2014 Oncillę skonfigurowano nie, jak poprzednio, w wariancie 3+6, ale 3+8. Oprócz kierowcy, dowódcy i operatora uzbrojenia, wóz mieści 8 osób desantu. Konieczność zmieszczenia większej liczby osób i oczekiwania dotyczące komfortu pracy w warunkach skrajnie wysokich temperatur wymusiły wyniesienie na zewnątrz pojazdu aparatury klimatyzacyjnej o większej wydajności, jak i zastosowanie polskich urządzeń filtrowentylacyjnych nowszej generacji. Zwiększono wydajność układu chłodzenia silnika i skrzyni biegów.

Mimo, że to, plus rozbudowa systemów uzbrojenia i wyposażenia pojazdu zwiększyło masę własną do 8400 kg, nie dokonano zmian w układzie napędowym i jezdnym. Wzrost masy nie pogarsza osiągów i własności trakcyjnych wozu. Dotychczasowe próby prowadzone w temperaturach sięgających +65º C potwierdziły zdolność wozu do poruszania się po utwardzonej powierzchni, ze stałą prędkością 120 km/h. Widoczne z zewnątrz zmiany konstrukcyjne układu poboru powietrza i odprowadzenia spalin sugerują, że Oncilla ma zdolność pokonywania przeszkód wodnych o głębokości do 150 cm.

Przedział desantu mieści 8 podwieszanych pod stropem wozu foteli. Zwracają uwagę zapasowe zasobniki amunicyjne pod fotelami oraz monitor systemu obserwacji dookólnej i wlot powietrza z klimatyzatora pod stropem. W pojeździe zachowano tradycyjne peryskopy optyczne dla desantu / Zdjęcia: Jerzy Reszczyński

Wóz ma zamontowaną ponad stropem kadłuba optoelektroniczną głowicę dookólnego systemu obserwacyjnego z kamerą TV i torem noktowizyjnym oraz 12-calowymi monitorami (jeden na stanowisku dowódcy, drugi, opuszczany spod stropu, w przedziale desantu). Zakres obserwacji – w elewacji od -20º do +70º, w azymucie – 360º. Ucyfrowiony system łączności, zintegrowany z urządzeniami nawigacji, zapewnia łączność wewnątrz pojazdu, łączność, a także wymianę danych pomiędzy pojazdami i pomiędzy dowódcą, a członkami desantu prowadzącymi działania na zewnątrz pojazdu. Przyrządy obserwacyjne kierowcy to kamera termowizyjna o polu obserwacji 140º i opuszczany 12-calowy monitor.

Nowy moduł uzbrojenia z elektronicznym system zdalnego sterowania ma dwupłaszczyznową stabilizację. Oprócz klasycznego celownika optycznego o powiększeniu 1,2x zastosowano też stabilizowany system obserwacyjno-celowniczy i śledzenia celu z kamerą TV wysokiej rozdzielczości, dalmierzem laserowym i pulpitem operatora z kolorowym monitorem. Bazowym uzbrojeniem pojazdu pozostaje 12,7-mm wkm lub, opcjonalnie, 7,62-mm km. Dwa zapasowe magazyny amunicji przewożone są pod siedziskami foteli w przedziale desantu. Zakres kątów ostrzału wynosi od -3º do +68º w elewacji i 360º w azymucie. MISTA jest otwarta na zastosowanie w module wieżowym innej konfiguracji uzbrojenia, np. ppk.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2022 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.