Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
04 września 2014

Thales UK wystawia na MSPO bezzałogowy statek latający Watchkeeper WK450, oferowany Siłom Zbrojnym RP jako taktyczny bezzałogowiec średniego zasięgu.

Pełnowymiarowa makieta bsl Watchkeeper. Wyposażenie, w skład którego wchodzą czujniki optoelektroniczne, termowizyjne, radiolokator z syntetyczną aperturą I-Master i laserowy wskaźnik celów, zabudowane jest w dwóch głowicach umieszczonych pod kadłubem

Dotychczas wyprodukowano już 30 bsl, które razem z 12 naziemnymi stacjami kierowania dostarczono British Army (wojskom lądowym W. Brytanii) z przeznaczeniem użytkowania w jednostkach liniowych do lat 2040. Obecnie trwa wytwarzanie dalszych 24 bsl tego typu i 3 stacji naziemnych, przeznaczonych jako rezerwa.

Maksymalna masa startowa WK450 to 450 kg, a udźwig – 150 kg. Bsl o rozpiętości 10,5 m może utrzymywać się w powietrzu przez 16-20 h. Jego napęd stanowi silnik Wankla R802/902(W) o mocy 39 kW, poruszający dwułopatowe śmigło pchające, który pozwala na rozwinięcie prędkości maksymalnej ok. 160 km/h na poziomie morza. Promień działania Watchkeepera to ponad 140 km. Maksymalny pułap operacyjny wynosi 4880 m, jednak zwykle bsl operuje na wysokości ok. 3000-4000 m, z prędkością ok. 120 km/h.

Wnętrze rzeczywistej stacji kierowania lotami WK450. Zwykle w skład zespołu wchodzi dowódca misji, pilot, operator czujników, analityk obrazów i łącznościowiec. Stacja naziemna może działać samodzielnie lub w ramach systemu dowodzenia, kierowania i łączności / Zdjęcia: Bartosz Głowacki

Zwykle jeden zestaw tworzą 3 bsl i 1 stacja kierowania ich lotami. Taka konfiguracja umożliwia elastyczne działanie – jeden z bezzałogowców wykonuje misję, drugi pozostaje w rezerwie, a trzeci może być poddawanym rutynowym czynnościom obsługowym lub ewentualnym naprawom. Cały zestaw można przerzucić na pokładach pary transportowców C-130 Hercules. Rozwinięcie systemu na lotnisku docelowym zajmuje zaledwie 2 h. Do obsługi pojedynczego WK450 potrzebne są 3 zespoły, które nadzorują jego działanie przez 8 h każdy.

Przedstawiciele Thalesa UK twierdzą, że ich propozycja ma gwarancje rządu W. Brytanii. Kwestia polonizacji Watchkeepera, w przypadku ewentualnego zwycięstwa, to pole do negocjacji międzyrządowych.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.