Przedsiębiorstwo Zeszuta zaprezentowało w Kielcach pojazd Szop wybrany przez Żandarmerię Wojskową w ramach przetargu na samochód interwencyjny lekko opancerzony (SILO).
20 lipca Oddział Zabezpieczenia Żandarmerii Wojskowej poinformował o wyborze najkorzystniejszej oferty w przetargu na SILO. Złożono dwie propozycje. Wygrała propozycja przedsiębiorstwa Zeszuta. Zaoferowało ono Żandarmerii Wojskowej (ŻW) izraelski wóz Plasan Sasa SandCat 4x4. Wartość umowy wynosi 24,75 mln zł (z VAT) i obejmuje dostawy do końca 2015 czternastu pojazdów, którym nadano polską nazwę Szop, w czterech odmianach: wozu interwencyjnego, wozu ewakuacji medycznej, wozu ewakuacji bardzo ważnych osób i wozu koordynacji operacji policyjnej. Po 2018 ŻW planuje zakup kolejnych 21 pojazdów opancerzonych, jednak będą to już wozy wybrane w programie Pegaz.
Przed rozpoczęciem procedury Żandarmeria Wojskowa prowadziła dialogi techniczne wyłącznie z krajowymi podmiotami. Po ogłoszeniu procedury zgłosiły się cztery polskie przedsiębiorstwa, wszystkie będące przedstawicielami zagranicznych spółek.
Samochody interwencyjne lekko opancerzone będą wykorzystywane do patroli w terenie przygodnym i zurbanizowanym, realizowania zadań taktycznych (szturm na budynek lub pojazd), tworzenia kordonów zewnętrznych podczas zabezpieczenia operacji (zasłona przed ogniem małokalibrowym) i zabezpieczenia medycznego.
Izraelski wóz to lekko opancerzona konstrukcja, o klasie osłony B6, z możliwością instalacji opancerzenia kompozytowego SMART, oparta o skróconą ramę Forda F350. Pojazd jest napędzany 6-litrowym, turbodoładowanym silnikiem wysokoprężnym. Stały napęd na cztery koła przekazywany jest przez 5-biegową przekładnię automatyczną. Szop ma służyć do przewozu 6-8 żandarmów wraz z wyposażeniem specjalistycznym.
Za przystosowanie pojazdów bazowych do wymagań Żandarmerii Wojskowej odpowiada Zeszuta. Obejmują one między innymi montaż teleskopowego masztu obserwacyjnego, sygnalizacji dźwiękowo-świetlnej i niezależnego systemu ogrzewania Webasto. Szop ma mieć też możliwość montażu platformy szturmowej, używanej głównie w terenie zurbanizowanym. Wyposażenie obserwacyjne zostanie wzbogacone o kamery zewnętrzne i system namierzania kierunku padania strzałów. Przed oddziaływaniem skażonego środowiska załoga i pasażerowie będą zabezpieczeni systemem filtrowentylacyjnym. Pojazdy mają być przystosowane do transportu lądowego, morskiego oraz powietrznego (samolotem C-130 Hercules lub na zawiesiu pod śmigłowcem transportowym).