Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
02 września 2015

Podczas tegorocznego MSPO po raz drugi można będzie obejrzeć duet śmigłowców produkcji Airbus Helicopters, które mają za sobą wspólne działania bojowe – wielozadaniowy H225M Caracal i uderzeniowy Tiger HAD.

Śmigłowce Tiger…

Pierwszy z nich został wybrany jako nowy śmigłowiec wsparcia i zabezpieczenia bojowego dla Wojska Polskiego. Siły Zbrojne nabędą 8 śmigłowców do zwalczania okrętów podwodnych, 8 śmigłowców dla Wojsk Specjalnych,, 5 śmigłowców ratownictwa medycznego, 13 śmigłowców bojowego poszukiwania i ratownictwa (6 dla Marynarki Wojennej i 7 dla Sił Powietrznych) oraz 16 śmigłowców transportowych. Okres eksploatacji nowych śmigłowców wynosił będzie przynajmniej 30 lat.

Rozpoczęcie dostaw śmigłowców planowane jest na 2017. W związku z tym pierwsza partia śmigłowców dla Wojska Polskiego zostanie wyprodukowana w zakładach w Airbus Helicopters Marignane. Dostawy wiropłatów wytwarzanych w Wojskowych Zakładach Lotniczych nr 1 w Łodzi mają się rozpocząć w 2018. Po zakończeniu dostaw Caracali dla SZ RP taka sama liczba śmigłowców będzie zmontowana w WZL-1. W ten sposób łódzkie zakłady zmontują 50 śmigłowców, z których część zostanie przeznaczona na eksport.

Jednocześnie MON zamierza pozyskać ponad 20 śmigłowców uderzeniowych, w odrębnym postępowaniu (program Kruk), które trwa w tej chwili. Jednym z potencjalnych kandydatów na następcę Mi-24D/W, używanych przez Lotnictwo Wojsk Lądowych jest inny produkt Airbus Helicopters – śmigłowiec Tiger.

…i Caracal / Zdjęcie: Bartosz Głowacki

Od ub.r. francuskie Aviation Légère de l’Armée de Terre (ALAT, lotnictwo lekkie wojsk lądowych) odbiera wiropłaty tego typu w najnowszej wersji – Hélicoptère d'Appui-Destruction (HAD, śmigłowiec wsparcia i uderzeniowy) Block 2. Tiger HAD Block 2 są przystosowane do operowania w warunkach dużej wilgotności i zasolenia, co pozwala na ich działanie z pokładów okrętów. Śmigłowce są wyposażone w dodatkowe zbiorniki paliwa zapewniające zwiększenie zasięgu przy podwieszeniu uzbrojenia o maksymalnej dopuszczalnej masie. Wiropłaty wersji Block 2 charakteryzują się większą dokładnością zwalczania celów przy pomocy niekierowanych pocisków rakietowych, zwiększonym zakresem parametrów lotu, przy jakich można odpalać przeciwpancerne pociski kierowane Spike i Hellfire. Ich urządzenia łączności zostały zdigitalizowane, co umożliwia prowadzenie działań na współczesnym, cyfrowym polu walki.

Obecnie Caracale i Tigery ze składu ALAT prowadzą działania na terenie Afryki. Do zadań tych pierwszych należą m. in. ratownictwo bojowe (Combat SAR) – także w ramach połączonych operacji lotniczych – i odzyskiwanie personelu odizolowanego, niewyszkolonego w wykonywaniu procedur CSAR (Personnel Recovery), wsparcie operacji specjalnych, zwalczanie terroryzmu na morzu, a także transport taktyczny, ewakuacja medyczna czy misje rozpoznawcze. Natomiast Tigery wykonują działania rozpoznawcze i uderzenia na pozycje terrorystów oraz zajmują się osłoną konwojów wozów bojowych.

Kilka tygodni temu OCCAR (europejska agencja współpracy zbrojeniowej) zleciła Airbus Helicopters przeprowadzenie prac studialnych związanych z opracowaniem nowej wersji śmigłowca, określanej jako Tiger Mk 3. W pierwszej kolejności zdefiniowane zostaną założenia dotyczące przeżywalności, obsługi technicznej, zdolności operacyjnych, z dużym naciskiem na zmniejszenie kosztów użytkowania. Na tej podstawie, a także na bazie doświadczeń z operacji prowadzonych w Afganistanie, Libii i Mali, zostanie stworzony program kompleksowej modernizacji śmigłowca w połowie okresu eksploatacji (ang. mid-life upgrade).

Siły zbrojne krajów użytkujących Tigery – Australii, Francji, Hiszpanii i Niemiec – będą mogły następnie określić, jakie uzbrojenie, wyposażenie i zdolności wybiorą dla swoich śmigłowców. Planuje się, że dostawy nowych Tigerów rozpoczną się w następnej dekadzie, po uzgodnieniu wymagań poszczególnych operatorów i zakończeniu prac rozwojowych. Tigery Mk 3 byłyby dostępne także dla nowych użytkowników, którzy w międzyczasie nabędą śmigłowce tego typu.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.