Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
08 września 2008

Na MSPO pokazywany jest demonstrator uniwersalnego wozu dowodzenia osadzonego na podwoziu z rodziny Patria AMV 8x8. Wyposażenie i koncepcja wozu zostały przygotowane przez WB Electronics w ścisłej współpracy z Przemysłowym Instytutem Telekomunikacji (PIT) oraz przy wsparciu Transbitu.

Wnętrze demonstratora z zainstalowanymi elementami konfiguracji proponowanej przez WB Electronics (terminale DD-9620T-10/15, Fonet, serwer DD-9620T-S itp.) - pionowe monitory to urządzenia CEF-19XS fińskiej spółki Control Express pozostawione z oryginalnego rozwiązania Patrii. Oprogramowanie użyte w demonstratorze w całości dostarczyła strona polska (WB Electronics i PIT) / Zdjęcie: WB Electronics

Zabudowa została dokonana tuż przed MSPO w Wojskowych Zakładach Mechanicznych w Siemianowicach Śląskich. Pojazd - jeden z prototypów wozu dowodzenia dla użytkownika fińskiego, acz pozbawiony większości urządzeń zabudowanych na potrzeby tamtejszego odbiorcy - dostarczyła w celach pokazowych Patria. Na czas Targów demonstrator jest zaprzęgnięty do roli wozu dowodzenia pododdziału artylerii, współpracującego z pokazywanym także przez Patrię 120-mm moździerzem samobieżnym NEMO. Jednak pokazywany wóz dowodzenia, dzięki współpracy z rozwiązaniami informatycznymi proponowanymi przez WB Electronics i PIT ma już w tej chwili być gotowy do pracy w istniejących i postulowanych systemach dowodzenia. W szczególności istotne jest udane i prawdziwe zintegrowanie z systemami pokładowymi Polowego Zautomatyzowanego Systemu Dowodzenia Związkiem Taktycznym (PZSD ZT) Szafran-ZT. W ramach opracowania efektywnie zintegrowano Szafrana z podsystemami dowodzenia przeznaczonymi dla rozpoznania czy artylerii (Topaz), otwierając ścieżkę dla szybkiego zrealizowania planowanego na 2008 i 2009 rozszerzenia możliwości funkcjonalnych Szafrana związanych właśnie ze współpracą z poszczególnymi rodzajami wojsk.

W konfiguracji pokazywanej na MSPO zastosowano, prócz systemu Fonet IP oraz urządzeń towarzyszących (jak terminale DD-9620T czy serwer mobilny DD-9620T-S) także radiostację R-450C Transbitu, pozwalającą na transmisję dużej liczby danych na odległości znacznie przekraczające osiągane przez radiostacje szerokopasmowe (potwierdzone 512 kB na odległość 15-17 km). Wykorzystano także m.in. system osłony kryptograficznej KD-2IP, ale możliwe jest użycie dowolnego wskazanego przez użytkownika systemu IPCrypto. Konfiguracja architektury pojazdu umożliwia relatywnie proste rozdzielenie sieci jawnej i utajnionej.

Wykorzystano także urządzenia radiowe spółki Harris - Harris i WB Electronics w lipcu 2008 podpisały porozumienie i są w ostatniej fazie finalizowania sprzedaży licencji na produkcję i sprzedaż szerokopojętego systemu Fonet. Harris ma go oferować i sprzedawać nie tylko na rynkach trzecich (WB Electronics w dalszym ciągu ma mieć pełne prawa do produktu i promować go m.in. w Indiach. Fonet jako pierwszy polski produkt będzie mógł być sprzedawany w ramach kontraktów międzyrządowych zawieranych przez Waszyngton (FMS), także finansowanych z funduszy pomocy (FMF). Stworzenie demonstratora wozu dowodzenia w oparciu o wymagania taktyczno-techniczne na wozy dowodzenia mające powstać na podwoziu Rosomaka miało na celu wykazanie możliwości zrealizowania nowoczesnego, perspektywicznego opracowania, zapewniającego współpracę sprzętu nowej generacji z wyposażeniem już dziś eksploatowanym w Siłach Zbrojnych.

Do integracji rozwiązania na podwoziu AMV 8x8 wykorzystano szynę LAN i oraz rozwiązanie WB NET spółki WB Electronics, pozwalające na prostą integrację elementów łączności wewnątrz transportera (obiektu) oraz systemów wymiany głosu i danych z elementami otoczenia. Rozwiązanie oparte na sieci lokalnej LAN pozwala na dołączanie do systemu standardowych urządzeń komputerowych i korzystanie z usług sieciowych. FONET połączony jest zarówno z szyną WB NET jak i LAN, co umożliwia dołączenie urządzeń typu non-IP do części sieciowej i traktowanie ich w taki sposób jak zwykłe urządzenia posiadające adres IP.

Ma to fundamentalne znaczenie dla umożliwienia stopniowego i stosunkowo mało inwazyjnego wprowadzenia do wojsk systemów tworzonych z myślą o działaniach sieciocentrycznych, przy jednoczesnym zminimalizowaniu negatywnego wpływu, jakie gwałtowne wprowadzenie całkowicie nowych opracowań mogłoby mieć na gotowość bojową wojsk podczas wdrożenia.

Kluczowym zadaniem opracowania WB Electronics było umożliwienie dyskretnej z punktu widzenia operatora współpracy urządzeń proponowanych jako przyszły standard wyposażenia wozów dowodzenia, bazujących właśnie na protokole IP z urządzeniami określanymi jako non-IP, czyli nawet relatywnie młodymi, ale nie wykorzystującymi przyszłych standardów łączności.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.