Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
03 września 2015

Na stoisku PGZ zaprezentowano wielozadaniowy wóz patrolowy RMMV AMPV 4x4, stworzony dokładnie pod rodzime wymagania i oferowany Wojsku Polskiemu w ramach programu WPWS Pegaz.AMPV jest napędzany 272-konnym silnikiem wysokoprężnym Steyr i osiąga prędkość maksymalną 110 km/h. Zasięg wozu po drogach utwardzonych to 700 km. Pojazd jest zdolny do pokonywania wzniesień o nachyleniu do 60% i przechyłu bocznego do 40%. Głębokość brodzenia wynosi 850 mm. AMPV pokonuje rowy o szerokości 750 mm i może ciągnąć przyczepę o masie do 3,5 t. Wóz zaopatrywany jest w prąd przed dwie prądnic 150 A

Niemiecki Rheinmetall MAN Military Vehicles w ramach programu Wielozadaniowego Pojazdu Wojsk Specjalnych oferuje Wojskom Specjalnym i Wojskom Lądowym wóz opancerzony AMPV (Armoured Multi-Purpose Vehicle). W jego ramach rodzime Siły Zbrojne poszukują w pierwszej fazie ponad 180 pojazdów, z czego ich docelowa liczba ma sięgnąć po 2020 nawet czterystu. Jest to na tyle duża liczba, że RMMV opłaca się dokonać transferu technologii i rozpocząć produkcję wozów w Polsce. Jeżeli Niemcy wygrają polski przetarg, mają one być kompletowane w zakładach Rosomak w Siemianowicach Śląskich.

Pojazdy poszukiwane w ramach programu WPWS Pegaz mają być dostarczane w trzech podstawowych wariantach – cztero- i pięcioosobowych, uzbrojonych w ręczną obrotnicę lub zdalnie sterowany moduł uzbrojenia – i kilku podwariantach.

Prezentowany w Kielcach AMPV jest zmodyfikowanym pierwszym prototypem (drugi posłużył do testów wytrzymałości na wybuchy min, trzeci jest własnością Bundeswehry, a czwarty KMW), będący własnością RMMV, zmodyfikowanym zgodnie z polskimi wymaganiami. Przestrzeń ładunkowa pojazdu została wydłużona o 300 mm, względem oryginału, aby zmieścić uzbrojenie i dodatkowe wyposażenie żołnierzy, ponadto wóz został wyposażony w orurowanie przednie. Użytkownicy, siedzący w opancerzonej cytadeli, nie mają bezpośredniego dostępu z wnętrza do bagażnika. Sama skrzynia ładunkowa ma dwie pokrywy – z tyłu i z boku. Otwarcie bocznego włazu umożliwia sięgnięcie do stojaka z bronią.

Ładowność AMPV wynosi powyżej 2 t, przy masie własnej 7,8 t. Pojazd mierzy 5660 mm, ma szerokość 2300 mm i wysokość 2180. Takie gabaryty umożliwiają jego transport na pokładach samolotów transportowych C-160, C-130 lub A400M / Zdjęcia: Remigiusz Wilk

Ciekawostką są zastosowane specjalne siedzenia z przesuwną częścią oparcia. Jest to wykorzystywane, gdy żołnierz ma na sobie indywidualną osłonę balistyczną. W odmianie 5-osobowej, wymaganej przez wojsko, tylny środkowy fotel ma składane oparcie, wzmocnione od zewnętrznej strony i stanowiące podstawę dla celowniczego obsługującego broń na obrotnicy, albo chcącego mieć dostęp do umieszczonego na dachu zdalnie sterowanego modułu uzbrojenia ZSMU-127 z ZMT.

Zgodnie z wymaganiami Inspektoratu Uzbrojenia, na AMPV zamocowano wyrzutnie granatów dymnych ROSY (Rapid Obscurant System), jak też system obserwacji dookólnej SAS (Situational Awarness System), którego monitory docelowo mają znaleźć się na wszystkich stanowiskach załogi. Dodatkowo możliwe jest zamocowanie na nim systemu akustycznej lokalizacji snajperów ASLS (Acoustic Sniper Localisation System). W prezentowanym w Kielcach wozie zainstalowano system łączności wewnętrznej FONET, jak też – docelowo – konsolę z monitorem systemu zarządzania polem walki odpowiedniego szczebla.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.