Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
03 września 2015

Całkowicie polską nowością spółki z Siemianowic Śląskich – w odróżnieniu od prezentowanego wczoraj na łamach RAPORT-MSPO Rosomaka XP – jest Rosomak-M Concept. Wóz powstał jako opracowanie własne przedsiębiorstwa. To platforma, która ma zachować zdolność do pływania po zakończeniu obecnie prowadzonych programów modernizacyjnych, zwiększających masę załogowych wież.Zbliżenie na kontener startowy ppk Spike zamontowany na prawej stronie wieży. Widoczny jest również kosz transportowy umieszczony w tylnej części wieży

MON planuje wyposażenie wozów w wyrzutnie przeciwpancernych pocisków kierowanych Spike oraz system zarządzania polem walki (BMS). Instalacja tego ostatniego może zwiększyć masę o 200 do 300 kg.

Bok Rosomaka-M. Widoczny jest brak pojemnika między 3. i 4. osią, co poprawia dopływ wody do pędnika

W prezentowanym pojeździe masa pojazdu do pływania została podniesiona o 1600 kg. Uzyskano to z jednej strony przez zwiększenie wyporności wozu (zwiększona szerokość), z drugiej strony zmniejszono masę wozu (bez obniżenia odporności) przez zastosowanie tzw. stali nanometrycznej (opracowanej przez niemiecki IBD).

Zbliżenie na zmodyfikowany pędnik

Ze względu na poszerzenie wozu, zwiększyły się opory podczas poruszania się w wodzie. By utrzymać prędkość, usunięto skrzynkę umieszczoną między 3. a 4. osią, co poprawiło przepływ wody do pędnika oraz zmodyfikowano konstrukcję tego ostatniego.

Zmodyfikowany przedział desantu Rosomaka-M, widoczne są fotele zdolne do redukowania przyspieszeń jakie towarzyszą eksplozji min pod pojazdem oraz nowe magazyny amunicji umieszczone pod koszem wieży, dwie skraje szuflady służą do przewozu ppk Spike, pozostałe amunicji 30 mm do armaty i 7,62 mm do km

Wieża osadzona na demonstratorze została wyposażona w docelowe wyrzutnie ppk Spike – zgodne z wymaganiami MON. Pod koszem wieży znajduje się przekonstruowany magazyn amunicji, pozwalający na transport dodatkowych pocisków; zwiększono również zapas 30-mm amunicji o 40 pocisków. O ile takie będą wymagania MON, kolejne 2 zapasowe ppk Spike mogą być transportowane między koszem wieży a przedziałem kierowcy.

Zmodyfikowany falochron oraz elementy zwiększające wyporność wozu / Zdjęcia: Paweł K. Malicki

Wóz posiada również cały szereg innych, mniejszych zmian, w tym poprawiony system klimatyzacji i rozprowadzania ciepła (poprawiono m.in. warunki pracy kierowcy), siedzenia w przedziale desantu pochłaniające przeciążenia powstałe przy eksplozji min i fugasów, kosz transportowy umieszczony w tylnej części wieży czy zestaw siatek pozwalający na transport wyposażenia osobistego żołnierzy umieszczony na burtach wozu.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.