Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
04 września 2015

Wybór pojazdu przez US Army i Marine Corps pojazdu Joint Light Tactical Vehicle (JLTV) – jako następcy terenowych Humvee – prawdopodobnie stanie się największym sukcesem polskiej zbrojeniówki w historii. Wybrany przez specjalną komisję amerykańskiej armii pojazd jest bowiem integralnie wyposażony w bezprzewodowy system komunikacji załogi i przesyłania informacji – Fonet WB Electronics, produkowany w USA na podstawie naszej licencji przez globalną korporację elektroniczną Harris.

Zdjęcie: Oshkosh

Żadnemu w dziejach polskiemu systemowi uzbrojenia i wyposażenia wojskowego nie udało się osiągnąć takiego sukcesu rynkowego. Wozy Oshkosh będą bowiem kupowane w ogromnych ilościach. Wstępne zamówienie na JLTV opiewa na 6,7 mld USD, co ma starczyć na 16 901 pojazdów. Całość zaś kontraktu, który ma przypaść zakładom Oshkosh w Wisconsin, jest obecnie szacowana na 49,1 tys. wozów dla US Army i 5,5 tys. dla US Marine Corps za ok.

30 mld USD. Pierwsze pojazdy mają zostać dostarczone użytkownikom w 10 miesięcy od podpisania kontraktu.
W tak ogromnej rywalizacji o kosmicznej stawce przegrani będą jednak składać protesty i uruchamiać swoich lobbystów w Waszyngtonie. Są to: AM General i Lockheed Martin. Z wypowiedzi szefów programu JLTV US Army i osób odpowiedzialnych w Pentagonie za kontraktowanie sprzętu wojsk lądowych wynika wszakże, że grono, które dokonało wyboru, zamierza twardo podtrzymywać swoje zdanie, że triumfatorem jest Oshkosh.

Bez względu na to, jak potoczą się losy kontraktu na JLTV, pewne jest, że nasz system w zwycięskim pojeździe został wszechstronnie przebadany, bo jest jego nierozerwalną częścią i uzyskał najlepsze notowania (każdy z rywali miał dostarczyć do długotrwałych badań i testów po w pełni ukompletowane 22 wozy prototypowe).

Należy sądzić, że w Polsce powinno to przekonać tych urzędników w mundurach Wojska Polskiego, którzy kiedyś uznali Fonet za system… nieperspektywiczny. Warto przypomnieć, że Fonetem, prócz Wojska Polskiego, posługują się wojska lądowe kilkudziesięciu krajów świata. Warto przypomnieć, że trafił on do pojazdów opancerzonych armii szwedzkiej i znalazł się ostatnio w kontenerach dowodzenia US Coast Guard newralgicznego dla ochrony granicy USA obszaru Zatoki Meksykańskiej. Został też sprawdzony w boju, w tym w Iraku i Afganistanie.

Warto przypomnieć, że pierwsza amerykańska jednostka US Army w pełni wyposażona w nowe JLTV ma osiągnąć gotowość w 2018. Zaś produkcja i zakup tak olbrzymiej liczby pojazdów wojsk lądowych USA ma się zakończyć do 2040. Piechota morska powinna zakończyć wprowadzanie do linii tych wozów do 2022. Jeśli wszystko zakończy się pomyślnie dla spółki Oshkosh, wówczas do tego czasu Harris dostarczać będzie do kompletowanych wozów produkowane w Stanach Zjednoczonych licencyjne, polskie Fonety.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.