Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
20 czerwca 2016

Po raz pierwszy w historii gdańskich targów, wystawa została połączona z wizytami okrętów, które zacumują przy nabrzeżu Wolnego Obszaru Celnego Portu Gdańsk, ok. 2 km od terenów centrum ekspozycyjno-konferencyjnego AmberExpo. Jednym z nich będzie szwedzki okręt podwodny HMS Södermanland.

HMS Södermanland będzie można oglądać już od pierwszego dnia targów. Jednak wejście na jego pokład wymaga uzyskania zaproszenia / Zdjęcie: Kockums

Jego wizyta na polskim wybrzeżu nie jest przypadkowa. Jest jednym z dwóch szwedzkich okrętów podwodnych typu Västergötland, które w latach 2003-2005 zostały zmodernizowane, m.in. przez dodanie silników Stirlinga działających niezależnie od dopływu powietrza atmosferycznego, do typu Södermanland. Dzięki temu, marynarka wojenna tego kraju dysponuje orężem o walorach operacyjnych porównywalnych do jednostek z napędem atomowym.

Napęd klasy AIP jest sztywnym wymogiem polskiego programu Orka, zakupu trzech nowych OP. Obecnie istnieje na rynku parę podobnych rozwiązań, jednak tylko szwedzki przemysł specjalizuje się w wykorzystaniu silników Stirlinga, jako źródła zasilania silników elektrycznych w czasie długotrwałego zanurzenia. Są one wykorzystywane na pokładach dwóch jednostek typu Södermanland, parze singapurskich Archerów (także byłych szwedzkich Västergötlandach)dostarczonych przez Kockums w latach 2011-2013, trzech młodszych, szwedzkich Gotlandach, oraz w japońskich OP typu Soryu. Dla tych ostatnich licencyjnie budowane siłownie dostarcza Kawasaki Heavy Industries.

Układy tej klasy powstają w Kockums, która była pierwotnie stocznią państwową, jednak w 1999 została sprzedana niemieckiej HDW (później TKMS). Konflikt interesów między właścicielem a władzami wojskowymi doprowadził do przejęcia przedsiębiorstwa przez Saaba. Niedawno spółka ta rozpoczęła budowę okrętów nowej generacji, typu A26, które w pierwszej kolejności zastąpią najstarsze Södermanlandy. A26 są także oferowane Polsce.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.