Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
21 czerwca 2016

Morświn, czyli bezzałogowy system zwalczania min, został zaprezentowany na stoisku Politechniki Gdańskiej. Opracowany dla nowych niszczycieli min proj. 258 Kormoran 2, jest następcą używanych od wielu lat na niszczycielach min proj. 206FM pojazdów systemu Ukwiał.

Zaprezentowany pojazd to drugi egzemplarz Morświna, publicznie pokazany po raz pierwszy. Zakończył on już wszystkie próby techniczne i po dokonaniu ostatnich prac będzie stanowił wzorzec dla przyszłych egzemplarzy seryjnych. Ostatnim zadaniem do wykonania, jakie jeszcze pozostało przed twórcami Morświna, jest jego integracja z systemem zasilania Saaba, wykorzystywanego na nowych niszczycielach min Kormoran 2. Będzie to wymagało pewnych zmian w przyłączach, trzeba będzie także dopasować zaczep nośny pojazdu / Zdjęcie: Przemysław Gurgurewicz

Zasadniczym elementem Morświna jest nowo opracowany, zdalnie sterowany pojazd podwodny o długości 1,6 m, szerokości 0,85 m i wysokości 1 m, którego przeznaczeniem jest identyfikacja i niszczenie min. Może on operować na głębokościach do 200 m, w odległości do 400 m od nosiciela (przy kablolinie o długości 1000 m).

Niszczenie min odbywa się za pomocą trzech typów zdalnie odpalanych ładunków, opracowanego w Centrum Techniki Morskiej typoszeregu Toczek. Największy z nich, Toczek A, jest przenoszony na zawiesiu pod kadłubem. Mniejsze, Toczek B i C, są stawiane z pomocą wytyku.

Pojazd wyposażono w dwa sonary o zasięgu do 100 m: dookólny Tritech Sea Prince oraz miniaturowy, czołowy Teledyne Blue View M900-130, służący do precyzyjnego naprowadzania pojazdu na wykryty obiekt. Drugim rodzajem środków obserwacji są trzy kamery Sony: kolorowa, obrotowa, nawigacyjna oraz dwie kamery służące do obserwacji procesu stawiania ładunków Toczek – kolorowa pod kadłubem, dająca widok na opuszczanie Toczka A, i druga czarno-biała na wysięgniku do nadzoru nad umieszczaniem ładunków Toczek B i C.

System Morświn, zaprojektowany i wykonany w Centrum Morskich Technologii Militarnych Politechniki Gdańskiej, stanowi rozwinięcie koncepcji stosowanych na okrętach Marynarki Wojennej RP pojazdów Ukwiał. Ze względu na fakt, że Ukwiał był projektowany do użycia w warunkach hydrologicznych Zatoki Gdańskiej i Bałtyku, jego parametry okazały się niewystarczające do stosowania na innych akwenach z silnymi prądami morskimi i pływami. W konstrukcji Morświna uwzględniono te większe wymagania, m.in. wzmacniając zespół napędowy. Dysponuje on 4 pędnikami poziomymi, o mocy 7 kW każdy oraz 4 pionowymi, o mocy po 1 kW. Pozwalają one pojazdowi na osiągnięcie prędkości maksymalnej do przodu do 2 m/s oraz na boki i w pionie do 0,5 m/s.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.