Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
05 września 2016

Po oficjalnej prezentacji, która odbyła się 6 czerwca, i pomyślnym oblocie, wykonanym 5 lipca, pierwszy samolot szkolenia zaawansowanego M-346 Master, przeznaczony dla Sił Powietrznych, przeszedł próby w komorze bezechowej, w trakcie których sprawdzono działanie jego radiostacji pokładowych.

Zdjęcie: Leonardo Aircraft

W ten sposób rozpoczęto próby, niezbędne do uzyskania wojskowego Certyfikatu Typu. Obecnie skupiają się one na badaniach awioniki i urządzeń łączności. W następnej kolejności będą testowane integralne urządzenia służące do symulacji szkolenia taktycznego i działanie spadochronu hamującego. W próbach w locie wezmą udział dwa polskie Mastery. Drugi M-346 przeznaczony dla Sił Powietrznych ma zostać oblatany przed końcem września. Samolot ten posłuży przede wszystkim do prób spadochronu hamującego.

Mastery dla Sił Powietrznych mają kilka unikatowych elementów wyposażenia, w skład których wchodzą nowe radiostacje z modułem SATURN (Second generation Antijam Tactical UHF Radio for NATO), nowoczesny system symulacji szkolenia taktycznego z nowymi trybami działania, spadochron hamujący i osłona kabiny ucznia-pilota, umożliwiającą wykonywanie symulowanych lotów w warunkach meteorologicznych do lotu według wskazań przyrządów (IMC).

Zakończenie procesu certyfikacji spolonizowanego M-346 jest planowane przed końcem października. Dwa pierwsze Mastery, wraz z urządzeniami służącymi do planowania misji i odprawy po jej zakończeniu, trafią do dęblińskiej Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił Powietrznych w listopadzie 2016, zgodnie z zapisami kontraktu.

Umowa zawarta pomiędzy MON i Leonardo Aircraft obejmuje także szkolenie 16 pilotów Sił Powietrznych, którzy jako pierwsi uzyskają uprawnienia instruktorskie, a następnie przekażą swoje doświadczenia kolejnym lotnikom zasiadającymi za sterami Masterów. Pierwsza grupa 6 lotników rozpoczęła już ostatni etap szkolenia instruktorskiego, który zakończy się przed końcem października. W bazie Aeronautica Militare (wojsk lotniczych) Lecce-Galatina Fortunato Cesari jest już druga grupa, licząca 4 polskich pilotów, którzy rozpoczęli już kurs teoretyczny.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.