Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

05 września 2016

Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych od ponad dwóch dekad prowadzi prace badawcze, rozwijając kolejne modele manewrujących imitatorów celów powietrznych. Na MSPO przedstawia najnowszy JET-2.

JET2 jest efektem ponad dwóch dekad prac badawczo-rozwojowych. Zgodnie z informacjami ITWL, jest to jeden z najszybszych w swojej klasie imitatorów celów lotniczych. Dzięki poprawionym parametrom, bezpilotowiec pozwala na imitowanie nowoczesnych środków napadu powietrznego, maksymalizując realizm ćwiczeń

Od 2005 w Zakładzie Samolotów i Śmigłowców ITWL prowadzone są prace, mające doprowadzić do wdrożenia nowego, manewrującego imitatora celu powietrznego, odpowiedniego dla treningu i wykonywania strzelań przez przeciwlotnicze zestawy rakietowe typu Newa i Kub, który spełniałby wymagania wojsk obrony przeciwlotniczej w zakresie prędkości i wysokości operowania imitatora. Pozwoli to na wydatne podniesienie realizmu ćwiczeń. Obecne stosowane klasyczne cele powietrzne, napędzane silnikami tłokowymi, nie są w stanie wiernie symulować operowanie nowoczesnych środków napadu powietrznego, z którymi współcześnie muszą mierzyć się baterie przeciwlotnicze.

JET-2 stanowi rozwinięcie jednosilnikowego, odrzutowego imitatora celu powietrznego JET-1, kompleksu składającego się ze sterowanej autopilotem platformy, naziemnej stacji sterowania oraz pneumatycznej wyrzutni startowej. Seria pięciu JET-1, osiągających prędkość lotu 100 m/s (360 km/h) i wysokość do 3000 m, wykorzystywana była podczas ćwiczeń poligonowych, realizowanych w latach 2010-2012 na Centralnym Poligonie Sił Powietrznych w Ustce.

JET-2, dzięki zastosowaniu dwóch silników, osiąga prędkość 540 km/h i pułap 5000 metrów. Jest to najszybszy bezzałogowiec w Polsce i jeden z najszybszych w swojej klasie na świecie. Rozwiniecie odrzutowej platformy bsl były możliwe dzięki realizacji szeregu projektów badawczo-rozwojowych. Początkowo finansowanych ze środków własnych ITWL, potem również w ramach środków budżetowych (min. projekt badawczo rozwojowy nr R00-O0055/3 pt. Opracowanie, wykonanie i badania systemu imitatorów do strzelań rakietowych, realizowany w latach 2007-2010), wsparcia NCBiR (projekt nr 193838 Odrzutowe cele powietrzne z programowalną trasą lotu) i ze środków KBN.

Najnowsza platforma latająca jest znacznie większa i cięższa od poprzedniej generacji (JET1). Nowa konstrukcja wymagała gruntownego przebudowania wyrzutni startowej oraz optymalizacji algorytmów sterujących /Zdjęcia: ITWL

Zebrane doświadczenia pozwoliły na rozwinięcie nowej konstrukcji. JET-2, w stosunku do swojego poprzednika, jest konstrukcją znacznie większą i cięższą. Masa startowa wynosi 80 kg (połowę masy stanowi zabierane paliwo) przy rozpiętości 2,8 m i długości 3,5 m. Zwiększenie gabarytów spowodowało konieczność opracowania nowej, mobilnej wyrzutni startowej, zostały również zmodyfikowane układy sterowania i zasilania. Podobnie jak algorytmy stabilizacji i nawigacji, tak aby zwiększyć precyzję sterowania oraz umożliwić automatyczny start i lądowanie. Podczas testów poligonowych w ośrodku Wicko Morskie, w 2014 egzemplarze przedprototypowe osiągnęły prędkość 505 km/h na wysokości 1800 m, dodatkowo osiągając pułap 5000 m.

Dobre parametry techniczne najnowszego bezzałogowca ITWL pozwalają na przeprowadzenie realistycznych ćwiczeń, mających na celu symulację namierzania i przechwytywania nowoczesnych środków napadu powietrznego. Długi czas operowania w powietrzu (powyżej 1 h) pozwala na realizację złożonych scenariuszy szkoleniowych.

Bezzałogowy odrzutowiec JET-2 został zgłoszony do konkursu o nagrodę DEFENDER kieleckiego MSPO 2016.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.