Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

06 września 2016

AMZ Kutno ponownie prezentuje na kieleckim Salonie demonstrator ciężkiego transportera kołowego Hipopotam, który prawdopodobnie będzie oferowany wojsku w przygotowywanym postepowaniu na wóz rozpoznania inżynieryjnego, w ramach programu Jodła.

Zdjęcie: Paweł Malicki

Hipopotam był rozwijany od 2010, w ramach projektu finansowanego ze środków ówczesnego Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego o tytule Kołowy, pływający transporter opancerzony – mobilny nośnik systemów wykrywania i identyfikacji materiałów niebezpiecznych z możliwością wykorzystania podczas stanów klęsk żywiołowych. Hipopotam jest dziełem konsorcjum złożonego z AMZ Kutno (lider zespołu) oraz Wojskowego Instytutu Techniki Inżynieryjnej we Wrocławiu, Wojskowego Instytutu Techniki Pancernej i Samochodowej w Sulejówku, Wojskowej Akademii Technicznej w Warszawie, Przemysłowego Instytutu Motoryzacji w Warszawie i Politechniki Gdańskiej. Testy zostały przeprowadzane w ramach konsorcjum i miały na celu sprawdzenie parametrów technicznych pojazdu. 

Hipopotam w konfiguracji do pływania ma masę 29 987 kg, przy masie własnej 27 084 i dopuszczalnej 31 994 kg. Przekłada się na niemal 3 t ładowności w czasie pływania i prawie 5 t w czasie jazdy. Objętość przestrzeni ładunkowej to aż 15,2 m3. Graniczny kąt przechyłu bocznego to 37,0°, zaś kąty natarcia i zejścia (dla DMC) wynoszą odpowiednio 36,4° i 44,0°. Prędkość pływania transportera do przodu to ponad 11,5 km/h, a do tyłu ok 5,7 km/h. Napęd w wodzie zapewniają dwa pędniki wodne Ultra-Dynamics UltraJet. 

Napęd stanowi 15,6-litrowy, ośmiocylindrowy silnik Deutz TCD 2015 V08 o mocy 653 KM i momencie obrotowym 2980 Nm. Przeniesienie napędu odbywa się za pośrednictwem 6+1 biegowej, automatycznej skrzyni biegów ZF 7HP902 oraz skrzyni rozdzielczo-redukcyjnej ZF VG2000. Prędkość maksymalna na drogach utwardzonych to ok. 110 km/h.

Pancerz zapewnia ochronę balistyczną przedniej części wozu (po 30° w obie strony od osi wzdłużnej pojazdu) do poziomu IV wg STANAG 4569, czyli na ostrzał pociskami przeciwpancerno-zapalający B32 kalibru 14,5×114 mm z odległości 200 m. Reszta pojazdu spełnia wymogi poziomu III, czyli odporność na ostrzał amunicją przeciwpancerną kalibru 7,62×51 mm (pocisk o rdzeniu ze spieku węglika wolframu) z odległości 30 m. Blachy pancerne kadłuba zapewniają ochronę na poziomie 1., pełna odporność uzyskiwana jest dzięki dodatkowemu pancerzowi kompozytowemu. Uniwersalna konstrukcja Hipopotama umożliwia szybką adaptację wnętrza w zależności od prowadzonego rodzaju działań. Obecnie Hipopotam dostosowywany jest do wersji KTRI (Kołowy Transporter Rozpoznania Inżynieryjnego, z załogą 5-osobową (dowódca, kierowca-mechanik, dwóch zwiadowców saperów i zwiadowca-chemik). Wóz tej klasy mógłby znaleźć także zastosowanie, jako dopełnienie lżejszych i mniejszych Rosomaków. 

Transporter może być stosowany również do likwidacji skutków klęsk żywiołowych. Po wyposażeniu pojazdu w kabinę załogową (opancerzoną minimum 1 poziom wg Stanag 4569) i ramę pod kontenerem można będzie transportować znormalizowane kontenery 20-stopowe, mieszczące np. mobilne laboratoria, czy mobilne stanowiska dowodzenia. Z kolei po zamontowaniu na podwoziu specjalistycznych urządzeń wsparcia technicznego jak podnośnik, lemiesz, urządzenie holownicze, urządzenie dźwigowe, czy wyciągarki, otrzymuje się modułowy Wóz Wsparcia Technicznego.

roducent wspomina też o możliwości zamontowania ciężkiego uzbrojenia artyleryjskiego (np. haubicy). Pojazd przystosowany do zintegrowania z nim w przyszłości systemów i urządzeń specjalistycznych (saperskich) takich jak wykrywacz indukcyjny, urządzenia hydroakustyczne, itp. Dodatkowo Hipopotam ma mieć możliwość holowania przez ciężkich przyczep specjalistycznych. 

Obecnie w MON trwa faza analityczno-koncepcyjna programu pozyskania Kołowego Transportera Rozpoznania Inżynieryjnego (KTRI). Od jej wyników zależy, czy Hipopotam będzie oferowany wojsku jako wóz bazowy.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.