Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
06 września 2016

Już drugi rok z rzędu podczas kieleckich targów odwiedzający mogą zapoznać się z dorobkiem placówek muzealnych, specjalizujących się w historii wojskowości. W ramach Wystawy Sił Zbrojnych swoje stoisko prezentuje krakowskie Muzeum Lotnictwa Polskiego.

Stoisko Muzeum Lotnictwa Polskiego / Zdjęcie: Jakub Link-Lenczowski

Kluczowym elementem ekspozycji jest mały, wręcz niepozorny brytyjski śmigłowiec Saunders-Roe Skeeter. Dlaczego więc Muzeum Lotnictwa Polskiego zdecydowało promować się takim eksponatem na największych targach zbrojeniowych w tej części Europy? Pokazując śmigłowiec, MLP opowiada bowiem historię jego projektanta i twórcy, Tadeusza Leopolda Ciastuły. 

Ciastuła urodził się w Kazimierzu Dolnym. Ukończył studia na Wydziale Mechanicznym Politechniki Warszawskiej, uzyskując dyplom inżyniera mechanika o specjalności lotniczej. W latach 1936-39 pracował w ITL w Warszawie jako pilot doświadczalny. Po wybuchu wojny ewakuowany do Rumunii, stamtąd do Francji, gdzie służył w Szkole Obserwatorów i Strzelców Pokładowych w Bordeaux. Po upadku Francji ewakuował się do Anglii, gdzie w 1941 powołano go do Działu Aerodynamiki Stosowanej w instytucie Royal Aircraft Establishment w Farnborough. Latał także w 302. dywizjonie myśliwskim PSP oraz w 65. dywizjonie myśliwskim RAF. Pod koniec 1944 został wysłany do USA, w celu zapoznania się z samolotami transportowymi wojsk desantowych i metodami ich użycia. 

Wiosną 1947 podjął pracę w biurze konstrukcyjnym wytwórni Cierva Aircraft Co., w Southampton. Tam zaprojektował lekki śmigłowiec Cierva W.14 Skeeter. Po przejęciu tych zakładów w 1951 przez wytwórnię Saunders-Roe (Saro) Skeetera, wyprodukowano w latach 1951-60 86 szt. dla lotnictwa wojskowego Wielkiej Brytanii, Niemiec i Portugalii. Tam też Ciastuła zaprojektował śmigłowiec wojskowy Saunders-Roe P.531. 

Saro została przejęta w 1959 przez Westland w Yeovil, Somerset. Tam w latach 1961-70 wyprodukowano 275 egz. tego śmigłowca w wersji lądowej Scout i morskiej Wasp. Scout był używany w W. Brytanii, Australii, Bahrajnie, Jordanii i Ugandzie. Natomiast Waspa używały: W. Brytania, Brazylia, Holandia, Nowa Zelandia i RPA. Pod kierunkiem Ciastuły powstał projekt G.13, produkowany jako śmigłowiec wojskowy Lynx. Do 1997 zbudowano 380 maszyn tego typu. Łącznie wyprodukowano ponad 740 śmigłowców konstrukcji Ciastuły. 

Ponadto brał on udział w modyfikacji śmigłowców budowanych na licencji amerykańskiej Sikorsky S-58 – nazwanych Wessex (zbudowano 373 egz.) i Sikorsky S-61 – oznaczonych Sea King (326 egz.) oraz w dostosowaniu do potrzeb brytyjskich śmigłowca Puma, produkowanego na licencji francuskiej. Kierował także wyposażeniem śmigłowców w uzbrojenie oraz w urządzenia specjalne, m.in. rozpoznawcze i ratownicze. 

Tadeusz Leopold Ciastuła jest jednym z bohaterów wystawy Frank Piasecki i Inni, której wybrane elementy są prezentowane na stoisku Muzeum Lotnictwa Polskiego (B-11). Dla fanów lotnictwa postać i dorobek inżynierski Franka Nikolasa Piaseckiego są powszechnie znane, bez jego pionierskich prac nie powstawały by obecnie dwuwirnikowe śmigłowce transportowe Boeinga. Lecz kim byli ci Inni? Byli wybitnymi specjalistami w swych dziedzinach, lecz ze względu na warunki, jakie stworzyła im historia, mało kto kojarzy ich nazwiska z maszynami takimi jak DH-106 Comet, Westland Lynx, OV22-Osprey, F-117, Caravelle czy ikoną lotnictwa pasażerskiego – Concorde. Dlatego, odwiedzając stoiska największych producentów sprzętu lotniczego, warto wspomnieć, że podwaliny pod najnowsze konstrukcje stworzyli właśnie ci zapomniani, polscy inżynierowie. 


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.