Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
09 września 2008

Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów (PIAP) wraz ze spółką ITTI poinformowały o rozpoczęciu prac nad projektem TALOS (Transportable, Adaptable Patrol for Land Border Surveillance System czyli Transportowalny, Adaptowalny System Patrolowania i Nadzoru Granicy Lądowej). O szczegółach można informują partnerzy projektu podczas konferencji trzeciego dnia MSPO.

Proponowana architektura systemu TALOS. Przerywaną linią zakreślone zostały elementy, które zostaną zaimplementowane w przyszłych fazach projektu.

Celem TALOS-a jest wzmocnienie bezpieczeństwa lądowej granicy zewnętrznej Unii Europejskiej, w tym jednego z najdłuższych jej odcinków - wschodniej granicy Polski. Projekt powstaje zgodnie z koncepcją Europejskiego Systemu Nadzoru Granic (European Surveillance System for Borders - EUROSUR) i postanowieniami Europejskiego Zespołu Doradczego do spraw Badań nad Bezpieczeństwem (European Security Research Advisory Board - ESRAB). Prototyp TALOS, potwierdzający trafność jego koncepcji, zostanie zaprojektowany, zrealizowany i przetestowany w programie badawczym dofinansowanym w ramach Siódmego Programu Ramowego Unii Europejskiej. System jest współfinansowany ze środków Siódmego Programu Ramowego Badań i Rozwoju Technologicznego Unii Europejskiej w obszarze Inteligentny nadzór i bezpieczeństwo granic. Budżet projektu wyniesie 20 mln Euro, z czego aż 13 mln Euro będzie pochodzić od Komisji Europejskiej.

Narzędziem służącym osiągnięciu tego celu będzie szczegółowe opracowanie i wdrożenie mobilnego, autonomicznego systemu opartego o bezzałogowe platformy (roboty) działające zarówno na lądzie, jak i w powietrzu. PIAP jest koordynatorem projektu TALOS, którego pozostali uczestnicy, to 13 prywatnych i publicznych organizacji z obszaru przemysłu, sfery badawczo-rozwojowej oraz szkolnictwa wyższego z Unii Europejskiej oraz Turcji i Izraela.

System opracowany w ramach przedsięwzięcia ma obejmować trzy podstawowe elementy. Należą do nich: bezzałogowe pojazdy naziemne i powietrzne, których zadaniem będzie patrolowanie granicy, naziemne wieże obserwacyjne umieszczone na platformach mobilnych oraz centrum dowodzenia zapewniające łączność pomiędzy elementami znajdującymi się w terenie, a właściwą jednostką Straży Granicznej.

- Wybór przez Komisję Europejską projektu TALOS jest bezprecedensowym sukcesem wynikającym zarówno z wieloletniego doświadczenia PIAP-u w realizacji zautomatyzowanych systemów wspierania działań służb mundurowych, jak i z ogromnych kompetencji i potencjału naszych partnerów - powiedział dr Jan Jabłkowski, dyrektor PIAP. TALOS jest programem pionierskim w skali światowej, bowiem nikt jeszcze nie wykorzystywał robotów w tak szerokim zakresie w równie zróżnicowanym terenie. Ze względu na liczbę uczestników jest to również znaczące wyzwanie organizacyjne.

Wszystkie elementy wchodzące w skład nowego systemu są w założeniu mobilne, co umożliwi ich transportowanie i instalację w dowolnym miejscu w ciągu kilku godzin. Modularność i elastyczność systemu umożliwią szybkie dostosowanie jego parametrów do specyfiki konkretnego zadania oraz lokalnych warunków terenowych, takich jak długość odcinka granicy, ukształtowanie powierzchni, czy zalesienie.

Konwencjonalne systemy ochrony granic lądowych zbudowane są głównie z kosztownych obiektów naziemnych, rozmieszczonych wzdłuż całej granicy które są używane do obserwacji, wykrywania i ostrzegania. Ta infrastruktura jest uzupełniana przez patrole piesze i zmotoryzowane. Dzięki nowemu, mobilnemu systemowi usprawniającemu zarówno obserwację granicy, jak i komunikację, Straż Graniczna będzie mogła dużo szybciej reagować na zagrożenia - dodał dr Jabłkowski.

Ważną częścią projektu TALOS będzie powołanie Komitetu Doradczego Użytkowników Końcowych składającej się z przedstawicieli Straży Granicznych państw członkowskich i kandydujących Unii Europejskiej odpowiedzialnych za poszczególne odcinki lądowej granicy Unii (Estonii, Grecji, Polski, Rumunii oraz Turcji). Zadaniem Rady będzie opiniowanie i nadzór nad prawidłowym zaprojektowaniem i wykonaniem systemu.

Prototyp systemu TALOS będzie składać się z Centrum Dowodzenia Jednostkami Bezzałogowymi (Unmanned Units Command Centre - UUCC) i dwóch Bezzałogowych Pojazdów Naziemnych (Unmanned Ground Vehicles - UGV). Bezzałogowy Samolot (Unmanned Air Vehicle - UAV) i transportowalny Maszt Czujników (Sensor Tower) zostaną zintegrowane z systemem w przyszłości. W pierwszej fazie projektu komunikacja z tymi elementami systemu będzie symulowana.

Posiadając jednocześnie liczne zalety w stosunku do tradycyjnych systemów opartych na stałej (nieruchomej) infrastrukturze system TALOS zachowa ich poziom efektywności. Umożliwi funkcjonariuszom Straży Granicznej reagowanie na nielegalne przekroczenie granicy w ciągu kilku minut. UGV może zatrzymać intruza lub podążać za nim do momentu przybycia Strażników. Dzięki temu podejrzany osobnik będzie pozostawał pod ciągłą obserwacją od momentu wykrycia go przez czujniki.

Partnerzy projektu TALOS:

  • Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów, PIAP - koordynator projektu (Polska)
  • ASELSAN Elektronik Sanami ve Ticaret A.S. (Turcja)
  • European Business Innovation & Research Centem S.A. - EBIC (Rumunia)
  • Hellenic Aerospace Industry S.A., HAI (Grecja)
  • Israeli Aerospace Industries, IAI (Izrael)
  • ITTI Sp. z o.o., ITTI (Polska)
  • Office National d'Etudes et de Recherches Aérospatiales, ONERA (Francja)
  • Smartdust Solutions, SDS (Estonia)
  • Société Nationale de Construction Aérospatiale, SONACA (Belgia)
  • STM Savunma Teknolojileri Mühendislik ve Ticaret A.S., STM (Turcja)
  • Telekomunikacja Polska S.A., TP (Polska)
  • TTI Norte S.L., TTI (Polska)
  • Technical Research Centra of Finland, VTT (Finlandia)
  • Politechnika Warszawska, WUT (Polska)

Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.