Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
07 września 2016

Norweskie przedsiębiorstwo AXNES zaprezentowało na targach MSPO 2016 nowy produkt: modularny system łączności bezprzewodowej przeznaczony dla lotnictwa (do montażu w samolotach i wiropłatach), a także z możliwością użycia w pojazdach oraz – po podpięciu do zasilania akumulatorowego – jako samodzielny system łączności.

Kompletny zestaw (z dwoma aparatami nadawczo-odbiorczymi i akumulatorem) w walizce, gotowy do użycia

System składa się z trzech podstawowych elementów: stacji bazowej BST50, panelu kontrolnego CP50 oraz aparatów nadawczo-odbiorczych MP50. Dodatkowymi są ładowarki dla aparatów (w wersjach biurkowej oraz montowanej w kokpicie pojazdu – jako stacje dokujące). System umożliwia wyznaczenie grup użytkowników, z opcją odbierania komunikatów ze wszystkich lub wybranych grup, oraz nadawania do wszystkich użytkowników sieci lub wybiórczo. Obsługiwane częstotliwości to UHF 390-470MHz i analogowo FM VHF 156-164 MHz. Producent zapewnia standardowo własny system szyfrujący oraz, opcjonalnie, szyfrowanie standardu AES 256. 

Stacja bazowa umożliwia podłączenie zarówno anteny wewnętrznej, jak i zewnętrznej, pozwalającej na komunikację za pomocą aparatów MP-50, w zasięgu nawet do 10 km od pojazdu. 

Panel kontrolny, o rozmiarze standardu DZUS (146 mm), jest produkowany w dwóch wersjach (wersja B została dostosowana do obsługi w goglach noktowizyjnych). Zasilana jest przez stację bazową, dzięki czemu redukuje się ilość kabli w kabinie maszyny. Oprócz sterowania za pomocą przycisków na panelu, zabudowany jest interfejs USB, umożliwiający m.in. dostęp do sterowania stacją bazową czy aktualizacje oprogramowania. 

Walkie-talkie: widoczny głośnik i przyciski sterowania, żółty kolor wstrząsoodpornej i wodoodpornej obudowy utrudnia zgubienie aparatu / Zdjęcia: Paweł Ścibiorek

Obudowa aparatu nadawczo-odbiorczego została wykonana z jednego bloku aluminium. Zawiera uszczelnienia, zapewniające wodoodporność do głębokości 3 m według normy IP68. Jest wyposażony w 46-kanałowy odbiornik GPS, pozwalający na lokalizację urządzenia oraz – opcjonalnie – na wezwanie pomocy, wraz z podaniem dokładnej pozycji wg standardu AIS SART. 

Wszystkie komunikaty o stanie aparatu (niski poziom baterii, zmiana kanału itp.) mogą być przekazywane użytkownikowi w formie głosowej. Wewnętrzna bateria zapewnia 15 h ciągłej pracy lub 40 h w trybie uśpienia. Dzięki wbudowanemu mikrofonowi może służyć jako walkie-talkie. 

Zainstalowany w aparatach system wytłumiający pozwala na odcięcie niepożądanych odgłosów, takich jak szum silników czy odgłos wirnika śmigłowca. Urządzenie na bieżąco analizuje dźwięk m.in. pod kątem częstotliwości, obszaru z którego dochodzi (w stosunku do mikrofonu), długości trwania i dostosowuje filtr, odcinając zakłócenia. 

System – zarówno stacja bazowa, jak i ładowarki – może korzystać z zasilania o napięciu od 10 do 30 V z sieci wewnętrznej pojazdu oraz 110 lub 240V (tylko ładowarki biurkowe). System został już zainstalowany w śmigłowcach Dauphin, Super Puma H725/225,H175, AW 101, AW169, AW189. Rozpoczynają się wdrożenia dla wiropłatów Chinook oraz samolotu C-130J. Wśród użytkowników znajduje się m.in. Bundespolizei. Produkt otrzymał certyfikat EASA Part 21G z EASA Form 1. 


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.