Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
07 września 2016

Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Centrum Techniki Morskiej (CTM) jest szeroko znany ze swoich opracowań w zakresie uzbrojenia dla Marynarki Wojennej, szczególnie związanego z wojną minową. Rozwiązania w tym zakresie, opracowane na potrzeby niszczyciela min ORP Kormoran, przechodzą obecnie sprawdzian podczas prób morskich nowego okrętu.

Model opracowanych w CTM środków zwalczania min. Przed przekrojem Kormorana widoczny bezzałogowy kuter trałowy, holujący wzbudniki trału MLM

Zasadniczym, opracowanym w CTM elementem dla niszczycieli min jest system zarządzania walką SCOT. W jego ramach zintegrowane są podsystemy: zwalczania celów powietrznych, nawodnych i podwodnych, obserwacji technicznej, systemu łączności oraz usług dostarczanych przez zintegrowany system nawigacyjny, w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa pływania, monitorowania aktualnego położenia geograficznego i parametrów ruchu okrętu. SCOT wspomaga działalność bojową załogi okrętu w zakresie planowania misji, wspomagania decyzyjnego, a także efektywnego wykorzystania wszystkich zgromadzonych na okręcie sensorów i środków walki. Także znajdujące się na Kormoranie stacja hydrolokacyjna SHL-101/T oraz zdalnie odpalane ładunki do zwalczania min Toczek, zostały opracowane w CTM. 

Stałemu doskonaleniu podlegają także inne elementy wojny minowej stworzone w ośrodku. Znajdujący się w wyposażeniu MW RP i używany na zmodernizowanych trałowcach proj. 206FM trał akustyczno-magnetyczny Promienica, doczekał się swojego następcy. CTM w ostatnich latach opracował nowy wzbudnik o znacznie lepszych parametrach. 

W porównaniu do pierwowzoru, który wytwarzał jedynie stałe pola magnetyczne, nowe urządzenie wzbogacono o możliwość generowania także przemiennych pól magnetycznych o częstotliwości 40-300 Hz oraz pól elektrycznych: przemiennego o częstotliwości 1-5 Hz i statycznego. 

Holowana platforma sensoryczna o zmiennym, stabilizowanym względem dna, zanurzeniu. Jej funkcjonowanie zostało przetestowane podczas prób na Zatoce Gdańskiej we wrześniu 2015 / Zdjęcie: Przemysław Gurgurewicz

Nowy trał powstał w ramach prowadzonego w latach 2011-2014 europejskiego projektu Modular Lightweight Minesweeping i właśnie skrót od tej nazwy posłużył za nazwę trału – MLM. Na kompletny trał określany również jako Promienica-M lub Promienica mod., podobnie jak w wypadku poprzednika, składa się zespół 3 (maksymalnie 5) takich elementarnych wzbudników pola magnetycznego i elektrycznego oraz generator akustyczny AAG spółki Thales Australia. 

Program Modular Lightweight Minesweeping miał na celu przygotowanie demonstratorów lekkich, modułowych, bezzałogowych systemów trałowych przeznaczonych do zwalczania najnowszych wielokanałowych min morskich. Pomimo jego zakończenia, CTM nie przerwał prac nad dalszym doskonaleniem opracowanych w jego ramach rozwiązań. Pierwszym kierunkiem, naturalnym z punktu widzenia założeń systemu, jest opracowanie bezzałogowej platformy holującej trał. Wiosną zeszłego roku kadłub przyszłego prototypowego kutra trałowego trafił do CTM. Zgodnie z pierwotnymi założeniami kompletna jednostka miała trafić na wodę jesienią br., jednak brak odpowiednich decyzji o finansowaniu projektu spowodował, że prace zostały zawieszone. 

Drugim kierunkiem rozwoju trałów jest przystosowanie ich do zwalczania min znajdujących się na większych niż 30 m głębokościach. Zmodernizowana Promienica jest zoptymalizowana do pracy w zakresie głębokości od 5 do maksymalnie 40 m, a wzbudzenie zapalników min umieszczonych głębiej wymagałoby znacznie mocniejszych generatorów pól fizycznych. Dlatego też urządzenia generujące musiałyby być większe i potrzebowałyby znacznie większej mocy do zasilania, co utrudniłoby, a być może uniemożliwiło, wykorzystanie do ich holowania niewielkich jednostek bezzałogowych. Rozwiązaniem tego problemu jest zaproponowany przez CTM trał o zmiennej głębokości zanurzenia, o roboczym oznaczeniu MLM-2. 

Co najmniej równie ważne, jak niszczenie min za pomocą trału, jest także wykrywanie min dennych i zagrzebanych, co pozwala na późniejszą ich neutralizację np. za pomocą ładunków Toczek. W tym celu od maja 2013, z planowanym zakończeniem w br., jest prowadzony program Europejskiej Agencji Obrony – Buried Mine (BURMIN). Ponieważ zagrzebane miny mają niewielkie pola fizyczne, ich skuteczne wykrycie jest zdeterminowane odległością czujników od celu. W związku z tym CTM, w ramach programu BURMIN, opracowało holowaną platformę o zmiennym, stabilizowanym względem dna, zanurzeniu. Przeszła ona pomyślnie próby podczas przeprowadzonych we wrześniu 2015 prób na Zatoce Gdańskiej. 

Dzięki uczestnictwu w międzynarodowych programach CTM znajduje się wśród przedsiębiorstw wyznaczających trendy w opracowywaniu środków wojny przeciwminowej, a w wyniku prowadzonych badań i prac konstrukcyjnych Polska może dysponować najnowszymi rozwiązaniami w tej dziedzinie. 


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.