WZL 2 prezentuje na swoim stoisku bezzałogowe statki latające, przeznaczone zarówno dla wojska, jak i cywilnych służb mundurowych oraz odbiorców komercyjnych. Większość prezentowanych konstrukcji jest wciąż rozwijanych, a prowadzone programy testów pozwalają udoskonalić oferowane rozwiązanie.
Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 2 z Bydgoszczy prezentują na Europoltechu makietę taktycznego bezzałogowego statku latającego krótkiego zasięgu E-310. Konstrukcja została poddana niezbędnym testom, w tym próbom w locie i jest – według producenta – gotowa do sprzedaży.
E-310 oferowany jest polskiej armii w ramach przetargu na 12 zestawów bezzałogowych statków latających klasy taktycznej krótkiego zasięgu (kryptonim Orlik). Przedstawiciel WZL 2 liczy na to, że postępowanie przetargowe może zostać zakończone nawet w br. Warto przypomnieć, że w ub.r. bsl zaprezentowano wojsku podczas pokazów na poligonie w Drawsku Pomorskim.
Bezzałogowiec E-310 ma służyć przede wszystkim do prowadzenia rozpoznania obrazowego i radioelektronicznego na rozległym obszarze, w różnych warunkach terenowych i klimatycznych. Głównymi elementami systemu są: platforma powietrzna o napędzie spalinowym/hybrydowym i naziemna stacja kontroli. Elementem integrującym obydwa komponenty jest system łączności i przesyłania danych.
WZL 2 zaprezentował też w Gdańsku bsl Drozd. Konstrukcja jest wciąż rozwijana i przechodzi kolejne testy. Bezzałogowiec jest przeznaczony do wykonywania lotów rozpoznawczych przy użyciu urządzeń obserwacyjnych, w tym np. głowicy optoelektronicznej z kamerą pracującą w paśmie światła widzialnego i w nocy.
Na stoisku WZL 2 można również zapoznać się z konstrukcją czterowirnikowca Sowa. Bezzałogowiec jest przeznaczony do misji obserwacyjnych, w tym monitoringu obiektów w zasięgu i poza zasięgiem operatora. Bsl Sowa, podobnie jak Drozd, jest przeznaczony przede wszystkim dla cywilnych służb mundurowych, w tym np. Straży Granicznej. Może zostać wyposażony w głowicę optoelektroniczną lub zasobniki z różnorodnymi czujnikami, służącymi np. do badania poziomu skażenia powietrza.