Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
05 września 2017

Dział lotniczy Israel Aerospace Industries (IAI)-Bedek, odpowiedział na Zapytanie o Informację, wystosowane przez Ministerstwo Obrony Narodowej, dotyczące pozyskania dla Sił Zbrojnych RP zdolności do lotniczego transportu strategicznego, ewakuacji medycznej i tankowania w locie, uwzględniając także współpracę z polskim przemysłem. Możemy spełnić wszystkie wymagania operacyjne Sił Powietrznych RP – deklaruje kierownik ds. marketingu i rozwoju IAI-Bedek Sharon Katzir. Kolumbijski Boeing 767-200ER MMTT / Zdjęcie: IAI

IAI-Bedek, będące światowym liderem w rozwiązaniach związanych z tankowcami, mające ponad 40-letnie doświadczenie, może zaoferować przebudowanego Boeinga 767-300ER i zmodernizować go, przekształcając w nowoczesny, wielozadaniowy samolot transportowo-tankujący (MMTT) – mówi Katzir, odnosząc się do odpowiedzi na polskie Zapytanie o Informację.

Samolot może podawać paliwo wielozadaniowym samolotom bojowym za pomocą podkadłubowego przewodu sztywnego lub przewodów elastycznych, umieszczonych w zasobnikach podskrzydłowych, przewozić ładunki, żołnierzy, a także wykonywać misje ewakuacji medycznej, zgodnie z polskimi wymaganiami.

Najnowszym i najnowocześniejszym transportowcem-tankowcem IAI-Bedek jest przebudowany samolot pasażerski Boeing 767-300ER, wyposażony w nowy przewód sztywny do podawania paliwa, sterowany za pomocą układu fly-by-wire. Na jego bazie IAI-Bedek proponuje odbiorcom rozwiązanie określone jako Smart Tanker (ang. Inteligentny Tankowiec). Jest to samolot transportowo-tankujący, przystosowany także do wykonywania zadań rozpoznania źródeł promieniowania, wsparcia elektronicznego, retranslatora informacji czy lotniczego stanowiska kierowania i dowodzenia.

Po zakończeniu prac modyfikacyjnych MMTT będzie miał zerowy nalot. Może być eksploatowany przez użytkownika nawet przez 30 lat – wyjaśnia Katzir. Stan taki uzyskiwany jest dzięki wymianie lub przeglądom naprawczym silników, pomocniczego zespołu napędowego, podwozia i innych zespołów. IAI-Bedek często wykonuje takie prace dla klientów cywilnych. W zależności od wymagań użytkownika i potrzeb danej misji, konfiguracja samolotu może zostać zmieniona w ciągu 2-3 godzin, co jest rozwiązaniem niezwykle wszechstronnym.

Boeing 767 może przewozić żołnierzy z jednego końca Europy na drugi lub służyć do przerzucenia ich na inny kontynent (maksymalny zasięg to ok. 11 tys. km). Jak mówi Katzir w tym celu wystarczy w ciągu dwóch godzin zmienić jego konfigurację z transportowej na pasażerską. Mamy doświadczenie i zdolności, aby spełnić wymagania czy żądania każdego klienta i dostarczyć samolot, gotowy do operowania, w sposób optymalny, za przystępną cenę.

IAI-Bedek dostarczyło tankowce, oparte na samolotach C-130 Hercules, Boeing 707, Boeing 767 i innych, do ponad 10 krajów. Najbardziej znanym produktem IAI-Bedek jest Boeing 767-200ER MMTT eksploatowany przez Fuerza Aérea Colombiana (wojska lotnicze Kolumbii), używany także do transportu ładunków i przewozu VIP-ów. Prace modyfikacyjne wykonane przez Bedek polegały m. in. na zabudowaniu pod skrzydłami zasobników ARP3, z przewodem elastycznym, opracowanych i produkowanych przez IAI.

Według oficjalnych informacji kolumbijski B767 MMTT jest zdolny do przetransportowania 35 t paliwa na dystans 3600 km, 200 żołnierzy z uzbrojeniem i wyposażeniem na odległość 8000 km albo 36 t ładunku na odległość 5400 km. W 2013 wziął udział w ćwiczeniach Maple Flag, podając paliwo wielozadaniowym samolotom bojowym CF-188 Hornet Royal Canadian Air Force (królewskich wojsk lotniczych Kanady).

Oprócz tego IAI-Bedek przebudowało inne samoloty tak, aby mogły one pobierać paliwo podczas lotu. Jednym z nabywców tankowców oferowanych przez IAI-Bedek są Hejl HaAvir (wojska lotnicze Izraela). Obecnie IAI-Bedek oczekuje na Zapytanie Ofertowe od Polski, stanowiące kolejny etap w procesie pozyskiwania, prowadzące do złożenia bardziej szczegółowej oferty.

W lipcu 2017 Polska Grupa Zbrojeniowa i Israel Aerospace Industries podpisały porozumienie o współpracy (Memorandum of Understanding), dotyczące m.in. bezzałogowych statków latających klasy taktycznej, urządzeń walki elektronicznej oraz samolotów tankujących i innych statków powietrznych.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.