Bell Helicopter jest jednym z przedsiębiorstw zainteresowanych udziałem w przetargu na nowe śmigłowce uderzeniowe dla Sił Zbrojnych RP (kryptonim Kruk). - Bardzo chętnie weźmiemy udział w tym przetargu. AH-1Z Viper jest jednym z wiodących uczestników. Nasz śmigłowiec może nie tylko operować na całej kuli ziemskiej, ale także bronić granic Polski - mówi Joel Best, przedstawiciel Bell Helicopter na Europę, odpowiedzialny za programy wojskowe.
- Jesteśmy gotowi do polonizacji AH-1Z, ale najpierw rząd Polski musi określić swoje wymagania, ile śmigłowców zamierza kupić i jaki pakiet szkoleniowy i wsparcia należy dla nich zapewnić. To bardzo ważne pytania do polskiego rządu. Następnie możemy rozpocząć dialog z rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki i US Marine Corps w sprawie rozpoczęcia procedury FMS dla Polski. W dalszej kolejności będziemy mogli opracować studium dotyczące przekazania technologii i zakresu prac. Czekamy na współpracę i jesteśmy gotowi do współpracy z polskimi przedsiębiorstwami. Utworzenie w Polsce zakładu obsługi i napraw śmigłowców oraz własnego ośrodka szkoleniowego przy wsparciu USMC to minimalny zakres naszej oferty - dodaje Mike Gleason odpowiadający za rozwój Bell Helicopter na arenie międzynarodowej.
Według przedstawicieli Bell Helicopter dostawy AH-1Z dla Polski mogłyby rozpocząć się po 30-34 miesiącach od podpisania ostatecznej umowy. Wiropłaty mogłyby być przekazywane w tempie 1-2 na miesiąc, ale to strona polska powinna je określić.
- Należy pamiętać, że zakup większej ilości śmigłowców zapewni większy zakres ich polonizacji, ale opracowanie i integracja konfiguracji [dla Polski] innej niż konfiguracja wybrana przez USMC będzie bardzo kosztowne. Jeżeli Polska wybierze np. inne typy uzbrojenia i komputery, wiropłaty te nie będą interoperacyjne z jednostkami NATO - podkreśla Joel Best.
Bell Helicopter oferuje Polsce także śmigłowiec UH-1Y Venom, jako dopełnienie Vipera, jeżeli Sily Zbrojne RP zdecydowałyby się na zakup wiropłatów transportowych. Obydwie konstrukcje, mają 85% części wspólnych, co oznacza lepszą dostępność części zamiennych, a to z kolei przekładałoby się na niższe koszty eksploatacji i zakupu. Używane przez USMC Vipery i Venomy zanotowały dotychczas gotowość do działań operacyjnych wynoszącą 90%.
Bell Helicopter dostarczył USMC ponad 40 nowo wyprodukowanych AH-1Z. 14 sierpnia przekazano pierwszego Vipera zamówionego przez siły zbrojne Pakistanu. Kraj ten zakupił 12 wiropłatów tego typu, których dostawy mają być zrealizowane do końca 2018.