Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
06 września 2017

Na tegorocznym MSPO czeskie przedsiębiorstwo VOP CZ prezentuje opancerzony samochód patrolowy Ajban 440N przystosowany do użycia w warunkach zimowych. Debiut pojazdu w Kielcach związany jest z zapoczątkowaną w ostatnim czasie kampanią promocyjną tego modelu skierowaną m.in. do państw Grupy Wyszehradzkiej.

Nabierająca tempa w ostatnich latach współpraca spółki NIMR Automotive i czeskiego VOP CZ zaowocowała wprowadzeniem na rynek europejski serii pojazdów opancerzonych tego pierwszego producenta, w tym prezentowanego na kieleckim MSPO samochodu patrolowego Ajban 440N przystosowanego do funkcjonowania w specyficznych warunkach klimatycznych i terenowych Europy Środkowo-Wschodniej / Zdjęcie: Michał Jarocki

Opancerzony samochód patrolowy Ajban 440N powstał na bazie standardowej odmiany 440A, produkowanej przez spółkę NIMR Automotive ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Pojazd w wersji prezentowanej w Kielcach został specjalnie przystosowany do użycia w warunkach klimatycznych i terenowych typowych dla Europy Środkowo-Wschodniej.

Jedną z podstawowych zmian, opracowanych i wprowadzonych do konstrukcji pojazdu przez czeskie przedsiębiorstwo, jest montaż układu ogrzewania, zapewniającego załodze dobre warunki służby podczas działań w okresie zimowym. Producent zapewnia, że przeprowadzona modyfikacja wozu nie odbiła się na jego podstawowych parametrach, w tym gabarytach i osiągach eksploatacyjnych.

Pojazd w wersji podstawowej (440A) ma 5,6 m długości i 2,3 m szerokości. Wysokość w najwyższym punkcie wynosi 2,3 m. Dopuszczalna masa całkowita została określona na 10,7 t, zaś ładowność na 1,2 t. Układ napędowy składa się z 6-cylindrowego silnika Cummins ISBe 300 sprzężonego z automatyczną skrzynią biegów Allison 3000P. Wóz może rozwinąć do 110 km/h. Załogę stanowić mogą maksymalnie 4 osoby, w tym kierowca i operator systemów uzbrojenia. Pojazd certyfikowany jest do pracy w zakresie temperatur od -19º do 49 º C.

Producent deklaruje możliwość zabudowy różnorodnego wyposażenia pokładowego, tak aby pojazd w docelowej konfiguracji był dostosowany do wymogów konkretnego użytkownika i gotowy do realizacji przypisywanych mu zadań. Wśród możliwych do dodania systemów uzbrojenia wymienia się m.in. klasyczne stanowiska strzeleckie osadzone na obrotnicy, zsmu, a także wyrzutnie ppk lub granatów dymnych.

NIMR Automotive funkcjonuje od niecałych 20 lat. W tym czasie przedsiębiorstwo z ZEA zdołało osiągnąć znaczące sukcesy na rynku lokalnym, sprzedając swoje produkty m.in. do Algierii, Bahrajnu i Kataru. W ostatnim czasie kierownictwo spółki postanowiło poszerzyć swoją działalność o inne rynki eksportowe, zapoczątkowując kampanię marketingową np. w Azji Południowo-Wschodniej.

Zdecydowanie bardziej ambitnym wyzwaniem wydaje się jednak próba wejścia NIMR Automotive na rynek europejski, czemu służyć ma właśnie partnerstwo z VOP CZ. Warto przypomnieć, że od dwóch lat elementy kadłuba wozów Ajban 440A, w tym opancerzone kabiny załogi, produkowane są w Czechach. Na początku br. partnerzy postanowili zacieśnić współpracę, zawierając porozumienie o wspólnym oferowaniu samochodów arabskiej proweniencji w Europie.

Umowa zakłada m.in. przeniesienie do Czech linii montażowej i ulokowanie na terenie naszego południowego sąsiada centrum serwisowego. Co istotne, oba przedsiębiorstwa nie zamykają się na nowych partnerów i widzą pole do nawiązania współpracy z większą liczbą podmiotów rynkowych. W produkcję poszczególnych podzespołów do samochodów lub elementów wyposażenia pokładowego mogłyby zaangażować się m.in. przedsiębiorstwa z Polski, oczywiście jeśli Siły Zbrojne RP zdecydowałyby się na pozyskanie europejsko-arabskiej platformy. 


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.