Na tegorocznym MSPO czeskie przedsiębiorstwo VOP CZ prezentuje opancerzony samochód patrolowy Ajban 440N przystosowany do użycia w warunkach zimowych. Debiut pojazdu w Kielcach związany jest z zapoczątkowaną w ostatnim czasie kampanią promocyjną tego modelu skierowaną m.in. do państw Grupy Wyszehradzkiej.
Opancerzony samochód patrolowy Ajban 440N powstał na bazie standardowej odmiany 440A, produkowanej przez spółkę NIMR Automotive ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Pojazd w wersji prezentowanej w Kielcach został specjalnie przystosowany do użycia w warunkach klimatycznych i terenowych typowych dla Europy Środkowo-Wschodniej.
Jedną z podstawowych zmian, opracowanych i wprowadzonych do konstrukcji pojazdu przez czeskie przedsiębiorstwo, jest montaż układu ogrzewania, zapewniającego załodze dobre warunki służby podczas działań w okresie zimowym. Producent zapewnia, że przeprowadzona modyfikacja wozu nie odbiła się na jego podstawowych parametrach, w tym gabarytach i osiągach eksploatacyjnych.
Pojazd w wersji podstawowej (440A) ma 5,6 m długości i 2,3 m szerokości. Wysokość w najwyższym punkcie wynosi 2,3 m. Dopuszczalna masa całkowita została określona na 10,7 t, zaś ładowność na 1,2 t. Układ napędowy składa się z 6-cylindrowego silnika Cummins ISBe 300 sprzężonego z automatyczną skrzynią biegów Allison 3000P. Wóz może rozwinąć do 110 km/h. Załogę stanowić mogą maksymalnie 4 osoby, w tym kierowca i operator systemów uzbrojenia. Pojazd certyfikowany jest do pracy w zakresie temperatur od -19º do 49 º C.
Producent deklaruje możliwość zabudowy różnorodnego wyposażenia pokładowego, tak aby pojazd w docelowej konfiguracji był dostosowany do wymogów konkretnego użytkownika i gotowy do realizacji przypisywanych mu zadań. Wśród możliwych do dodania systemów uzbrojenia wymienia się m.in. klasyczne stanowiska strzeleckie osadzone na obrotnicy, zsmu, a także wyrzutnie ppk lub granatów dymnych.
NIMR Automotive funkcjonuje od niecałych 20 lat. W tym czasie przedsiębiorstwo z ZEA zdołało osiągnąć znaczące sukcesy na rynku lokalnym, sprzedając swoje produkty m.in. do Algierii, Bahrajnu i Kataru. W ostatnim czasie kierownictwo spółki postanowiło poszerzyć swoją działalność o inne rynki eksportowe, zapoczątkowując kampanię marketingową np. w Azji Południowo-Wschodniej.
Zdecydowanie bardziej ambitnym wyzwaniem wydaje się jednak próba wejścia NIMR Automotive na rynek europejski, czemu służyć ma właśnie partnerstwo z VOP CZ. Warto przypomnieć, że od dwóch lat elementy kadłuba wozów Ajban 440A, w tym opancerzone kabiny załogi, produkowane są w Czechach. Na początku br. partnerzy postanowili zacieśnić współpracę, zawierając porozumienie o wspólnym oferowaniu samochodów arabskiej proweniencji w Europie.
Umowa zakłada m.in. przeniesienie do Czech linii montażowej i ulokowanie na terenie naszego południowego sąsiada centrum serwisowego. Co istotne, oba przedsiębiorstwa nie zamykają się na nowych partnerów i widzą pole do nawiązania współpracy z większą liczbą podmiotów rynkowych. W produkcję poszczególnych podzespołów do samochodów lub elementów wyposażenia pokładowego mogłyby zaangażować się m.in. przedsiębiorstwa z Polski, oczywiście jeśli Siły Zbrojne RP zdecydowałyby się na pozyskanie europejsko-arabskiej platformy.