Reklama
Reklama

Brytyjczycy pracują nad elektryczno-hybrydowym zespołem napędowym dla samolotu Britten-Norman BN-2 Islander. Projekt Fresson, wspierany przez rząd Wielkiej Brytanii, ma na celu wprowadzenie na rynek hybrydowo-elektrycznego samolotu komunikacyjnego, przeznaczonego do lotu na krótkich trasach. Jego zespołem napędowym mają być silniki elektryczne zasilane akumulatorami i turbogenerator.

Elektryczno-hybrydowy Islander proponowany jest szkockiej linii lotniczej Loganair, która obsługuje loty na sześć lotnisk na Orkadach, w tym na najkrótszy w świecie rejs z Westray do Papa Westray trwający 1,5 min / Ilustracja: Cranfield Aerospace
 

Partnerami w projekcie są Cranfield Aerospace, Rolls-Royce (który dostarczy system zarządzania energią), Denis Ferranti Group (silniki elektryczne), Delta Motorsport (zestawy akumulatorów), Uniwersytet Warwick (testy i charakterystyka akumulatorów) i Britten-Norman. Rząd w Londynie zapewnił finansowanie projektu w wysokości 9 mln GBP.

Przedsięwzięcie ma zakończyć się w kwietniu 2022. Nowy samolot ma uzyskać Uzupełniający Certyfikat Typu. Według wstępnych analiz elektryfikacja BN-2 ma kosztować 0,5 mln GBP. Przy założeniu, że energia elektryczna jest ok. 20% tańsza niż benzyna lotnicza ten koszt może zwrócić się użytkownikowi w ciągu niespełna 3 lat.

Nowy hybrydowo-elektryczny zespół napędowy dla BN-2 mógłby być gotowy do wejścia na rynek do 2024. Obecnie na rynku dostępnych jest ponad 700 Islanderów. Przewidywane są dwa dodatkowe etapy projektu: zintegrowanie nowego zespołu napędowego z większym samolotem, maksymalnie 19-miejscowym, np Viking Aircraft DHC-6 Twin Otter i zaprojektowanie całkowicie nowej konstrukcji.

Reklama
Reklama

Udostepnij

Reklama
Reklama

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz samodzielnie określić warunki przechowywania lub dostępu plików cookie w Twojej przeglądarce.