Reklama
Reklama

Spółka Diamond Aircraft od dekady zajmuje się samolotami z napędem elektrycznym. Podczas Paris Airshow w 2011, we współpracy z Siemensem, zaprezentowała DA36 E-Star – pierwszy na świecie samolot z seryjnym hybrydowym zespołem napędowym, oparty na motoszybowcu HK36. Dwa lata później, także w Paryżu, został zaprezentowany DA36 E-Star 2, o lepszych osiągach i większym udźwigu.

Dalsze badania napędów elektrycznych i hybrydowych doprowadziły do zacieśnienia współpracy z Siemensem i opracowania tzw. HEMEP – pierwszego w świecie silnika hybrydowo-elektrycznego o niższym zużyciu paliwa (większej sprawności) i emitującego mniej zanieczyszczeń i hałasu.

Prototyp eDA40 wraz z przeznaczoną dla niego stacją ładowania akumulatorów / Zdjęcie: Diamond Aircraft

Po wieloletnich badaniach i licznych lotach próbnych Diamond Aircraft wprowadza na rynek lotnictwa ogólnego elektryczny samolot eDA40, wyposażony w awionikę Garmin G1000 NXi i moduł akumulatorów przystosowanych do szybkiego ładowania prądem stałym (w 20 minut od całkowitego wyczerpania), zabudowany w specjalnie skonstruowanym zasobniku i pomiędzy silnikiem i przednią wręgą wzmocnioną. Długotrwałość lotu eDA40 wynosić ma maksymalnie 90 min.

Szacuje się, że zastosowanie napędu elektrycznego ma ograniczyć koszty operacyjne nawet o 40% w porównaniu z tradycyjnym samolotem tłokowym.

Oblot eDA40 planowany jest w 2. kw. 2022. Producent zamierza zakończyć proces certyfikacji samolotu wg przepisów EASA / FAA Part 23 w 2023. Jego odbiorcami mają być głównie szkoły lotnicze.

Reklama
Reklama

Udostepnij

Reklama
Reklama

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz samodzielnie określić warunki przechowywania lub dostępu plików cookie w Twojej przeglądarce.