Reklama
Reklama

DCNS zaprezentowało w Paryżu koncepcję okrętu podwodnego nowej generacji, SMX 3.0.

Podczas projektowania SMX 3.0 wykorzystano doświadczenia z prac nad atomowymi OP typu Barracuda oraz eksploatacji jednostek typoszeregu Scorpène przez marynarki wojenne Chile i Malezji. Konstruktorzy z DCNS kierowali się potrzebą zwiększenia potencjału operacyjnego okrętu, m.in. poprzez podniesienie efektywności pracy poszczególnych systemów pokładowych / Zdjęcie: Michał Jarocki

Jedną z głównych atrakcji pierwszego dnia targów Euronaval 2016 była prezentacja koncepcji okrętu podwodnego SMX 3.0. Opracowano go z myślą o wykorzystaniu najnowszych rozwiązań technicznych w dziedzinie projektowania, budowy i eksploatacji konwencjonalnych OP. Jednostka ma charakteryzować się wysokim poziomem skomputeryzowania pracy systemów pokładowych, nowymi możliwościami analizy i archiwizacji danych o otoczeniu morskim oraz sprawniejszą kontrolą nad funkcjonowaniem urządzeń pokładowych i oceną stanu technicznego okrętu.

Kolejną cechą charakterystyczną okrętu będzie wydajniejszy układ napędowy, wyposażony m.in. w ogniwa paliwowe 2. generacji, FC2G. Jednostka będzie mogła pozostawać w zanurzeniu przez co najmniej 2 tygodnie i rozwijać ponad 20 w. Przy prędkości marszowej 10 w zasięg przekroczy 14 800 km.

SMX 3.0 będzie miał 85 m długości i 8,2 m szerokości. Ma wypierać ok. 3000 t. Głębokość operacyjna przekroczy 350 m. Autonomiczność obliczana jest na ponad 6 tygodni. Okręt ma przenosić różnorodne uzbrojenie, w tym torpedy, kierowane pociski przeciwokrętowe i pociski manewrujące. Jednostka zostanie też wyposażona w bezzałogowe statki latające i pojazdy głębinowe. 

Reklama
Reklama

Udostepnij

Reklama
Reklama

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz samodzielnie określić warunki przechowywania lub dostępu plików cookie w Twojej przeglądarce.