Wiadomości
General Atomics Aeronautical Systems, Inc. (GA-ASI) uzyskała od US Navy kontrakt na opracowanie projektów koncepcyjnych bojowego bsl wspierającego pokładowe samoloty załogowe (Collaborative Combat Aircraft, CCA). Projektant ma położyć nacisk na rozwiązania modułowe, umożliwiające szybką rekonfigurację i modernizację platformy w celu spełnienia zmieniających się wymagań misji. Wpisuje się to w strategię US Navy mniejszych, częstych zakupów, które umożliwią szybkie wdrażanie nowych technologii, zamiast tradycyjnych programów o długim cyklu życia.
Kontrakt GA-ASI na CCA dla US Navy jest konsekwencją wcześniejszego wyboru tego przedsiębiorstwa na projektanta CCA dla US Air Force. Nadano mu oznaczenie YFQ-42A. Bezzałogowiec rozpoczął testy w locie w sierpniu 2025.

CCA to półautonomiczne myśliwce odrzutowe, które mają uzupełniać tradycyjne samoloty bojowe pilotowane przez ludzi. Produkowane w dużych ilościach, przy stosunkowo niskich kosztach, pozwolą ograniczyć ryzyko dla załóg, zwiększą też siłę rażenia i elastyczność operacyjną lotnictwa bojowego.
GA-ASI opracowała dotąd ponad 20 różnych typów bezzałogowych statków latających (bsl). Dostarczyła klientom ponad 1200 bezzałogowców, budowanych w zakładzie w Poway w Kalifornii. Samoloty GA-ASI wylatały łącznie 9 mln godzin.
W 2024 GA-ASI zaprezentowała koncepcję operacji CCA z pokładów okrętów nazwaną Gambit 5. Wcześniej, w 2023 demonstrator krótkiego startu i lądowania Mojave wystartował i wylądował na pokładzie brytyjskiego lotniskowca HMS Prince of Wales. W 2024 Mojave wystartował z południowokoreańskiego okrętu desantowego Dokdo i poleciał do bazy morskiej na lądzie.




 
                                 
                                 
                                 
                                 
                                 
                                 
                                


