Reklama
Reklama

Japońskie ministerstwo obrony po raz pierwszy opublikowało oficjalną wizję myśliwca nowej generacji, potwierdzając jednocześnie formalną nazwę programu – F-X. Ma on doprowadzić do skonstruowania własnego, wielozadaniowego dwusilnikowego samolotu bojowego we współpracy z partnerami zagranicznymi.

Po raz pierwszy ujawniona, oficjalna wizja przyszłego japońskiego myśliwca F-X. Eksperci analizujący jego detale są zdania, że intencjonalnie nawiązuje on do rozwiązań europejskich grup lotniczych / Ilustracja: MO Japonii

Do niedawna wstępnie zarysowany japoński program opatrywany był nieformalną angielską nazwą Future Fighter. Obecnie otrzymał oficjalny symbol – F-X (zmiany dokonano pod koniec grudnia 2019), zaś japoński resort obrony wydał publiczne oświadczenia na ten temat, z którego można wywnioskować, że Japońskie Siły Samoobrony oczekują, iż nowy samolot bojowy będzie gotów w okolicach 2030, po to, aby stopniowo, rok po roku zastępować obecne myśliwce Mistubishi F-2 (efekt współpracy z General Dynamics przejętej potem przez Lockheeda Martina), które całkowicie mają zostać wycofane w 2035.

Do końca 2020 mają zostać wybrani zagraniczni partnerzy programu F-X. Wiadomo, że Japończycy rozmawiali i prowadzą już intensywny dialog z oboma europejskimi teamami, projektującymi nowej generacji myśliwce: z grupą brytyjsko-włosko-szwedzką (Team Tempest) i zespołem francusko-niemiecko-hiszpańskim (FCAS – Dassault, Airbus, Safran, MTU). Zasady, budżet i schemat organizacyjny ewentualnej współpracy japońsko-europejskiej mają zostać dopracowane w trakcie negocjacji politycznych i parlamentarnych w samym japońskim gabinecie, jak i w rozmowach ze wszystkimi stronnictwami politycznymi, ponieważ sprawa dotyczy narodowego programu o dużym zasięgu i znacznej wadze finansowej.

Według japońskiego ministerstwa obrony, nakłady na program F-X w roku finansowym 2020 wynieść 28 mld jenów (około 256 mln USD). Japoński rok finansowy 2020 nendo rozpoczyna się 1 kwietnia 2020, kończy zaś 31 marca 2021. 60% kosztów programu F-X 2020 nendo przeznaczonych ma być na prace badawczo-rozwojowe związane z samą technologią konstrukcji. Będzie to 16,9 mld jenów. Pozostałe 11,1 mld jenów wydane ma zostać na prace koncepcyjne samolotu, prowadzone oczywiście pod kierunkiem Japończyków.

Reklama
Reklama

Udostepnij

Reklama
Reklama

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz samodzielnie określić warunki przechowywania lub dostępu plików cookie w Twojej przeglądarce.