Wiadomości
Zwiększa się opóźnienie programu budowy samolotu pasażerskiego Boeing 777X. Według najnowszych doniesień agencji Bloomberg, dostawa pierwszego 777-9 nastąpi w drugiej połowie 2027, rok później niż jeszcze niedawno zakładano. Producent nie zaprzecza tym informacjom, ale zapowiedział, że ujawni więcej danych 29 października 2025, podczas aktualizacji wyników za drugi kwartał.

Pierwszy lot Boeinga 777-9 odbył się 25 stycznia 2020. Wówczas podawano, że samolot wejdzie do służby komercyjnej w 2021. Jednak program napotkał wiele przeszkód, w tym restrykcje pandemiczne, zmiany w wymaganiach certyfikacyjnych po katastrofach Boeingów 737MAX oraz pęknięcia struktur płatowców wykryte podczas testów w locie. Opóźnienia już spowodowały dodatkowe koszty dla amerykańskiego koncernu na poziomie 11 mld USD.
Według nieoficjalnych doniesień, Lufthansa – pierwszy nabywca modelu 777X, usunęła ten typ samolotu ze swoich planów lotów do 2027. Kolejny klient – linie Emirates przygotowują się do takiego samego kroku. Za nimi zapewne pójdą inni.
Obecnie Boeing posiada zamówienia na 565 samolotów najnowszego wariantu modelu 777. Od zamawiających pobrał już 10 mld USD zaliczek. Tymczasem tylko ostatnie opóźnienia mogą spowodować dodatkowe koszty równe 2,5-4 mld USD wynikające z kar umownych. Wśród linii, które zamówiły Boeingi 777X, są Emirates (205 egz.), Qatar Airways (124), Cathay Pacific (35), Singapore Airlines (31), Lufthansa (27), Etihad Airways (25), British Airways (24), Korean Air (20), ANA Holdings (18), China Airlines (14), Air India (10), Cargolux (10) i Ethiopian Airlines (8).