Reklama
Reklama

Szwedzkie ministerstwo obrony zdecydowało o rezygnacji z programu SEP - modułowych pojazdów bojowych - po 14 latach prac i zbudowaniu 4 prototypów.

Od 1994 program pochłonął 950 mln SEK (100 mln Euro). Zostały zbudowane 4 prototypy (w tym prezentowany 8x8). Projekty przewidywały zastosowanie najnowszych technologii, ucyfrowienia pojazdu i zabudowę całej gamy uzbrojenia, łącznie z działami kalibru 120 mm. Taki program okazał się jednak zbyt kosztowny, jak na potrzeby Szwecji. Być może jednak pojazdami zainteresuje się BAE Systems, włączając je do swojej oferty / Zdjęcie: BAE Systems

SEP (Splitterskyddad EnhetsPlattform) lub Modular Armoured Tactical System miał doprowadzić do pozyskania przez szwedzkie wojska lądowe nowoczesnej platformy bojowej, w odmianach gąsienicowej, 6x6 i 8x8.

Obecnie Szwedzi wykorzystują już bardzo wiekowe, gąsienicowe Pbv 302, zbudowane w latach 1966-71 oraz Pbv 401, czyli zakupione z zapasów po armii NRD w 1993 transportery MT-LB.

Ostatnia decyzja zmusi jednak Sztokholm do pozyskania pojazdów za granicą. Szwedzi stwierdzili, że samodzielnie nie są w stanie ponieść kosztów rozwoju konstrukcji. Po fiasku znalezienia partnera, jedynym możliwym rozwiązaniem stało się zlikwidowanie programu.

Był on prowadzony wspólnie przez BAE Systems Hägglunds AB i Försvarets materielverk, szwedzką, cywilną agencję zaopatrzenia wojskowego.

Od 1994 program pochłonął 950 mln SEK (100 mln Euro). Zostały zbudowane 4 prototypy (w tym prezentowany 8x8). Projekty przewidywały zastosowanie najnowszych technologii, ucyfrowienia pojazdu i zabudowę całej gamy uzbrojenia, łącznie z działami kalibru 120 mm. Taki program okazał się jednak zbyt kosztowny, jak na potrzeby Szwecji. Być może jednak pojazdami zainteresuje się BAE Systems, włączając je do swojej oferty / Zdjęcie: BAE Systems

SEP (Splitterskyddad EnhetsPlattform) lub Modular Armoured Tactical System miał doprowadzić do pozyskania przez szwedzkie wojska lądowe nowoczesnej platformy bojowej, w odmianach gąsienicowej, 6x6 i 8x8.

Obecnie Szwedzi wykorzystują już bardzo wiekowe, gąsienicowe Pbv 302, zbudowane w latach 1966-71 oraz Pbv 401, czyli zakupione z zapasów po armii NRD w 1993 transportery MT-LB.

Ostatnia decyzja zmusi jednak Sztokholm do pozyskania pojazdów za granicą. Szwedzi stwierdzili, że samodzielnie nie są w stanie ponieść kosztów rozwoju konstrukcji. Po fiasku znalezienia partnera, jedynym możliwym rozwiązaniem stało się zlikwidowanie programu.

Był on prowadzony wspólnie przez BAE Systems Hägglunds AB i Försvarets materielverk, szwedzką, cywilną agencję zaopatrzenia wojskowego.

Reklama
Reklama

Udostepnij

Reklama
Reklama

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz samodzielnie określić warunki przechowywania lub dostępu plików cookie w Twojej przeglądarce.