Reklama
Reklama

Koszty użytkowania F-35

W czasie ostatniej sesji komitetu sił zbrojnych Kongresu USA, okazało się, że obecnie szacowane koszty użytkowania F-35 są dwa razy wyższe od pierwotnie zakładanych i zamkną się sumą 1 bln USD.

Wysokie koszty użytkowania stawiają pod znakiem zapytania możliwość realizacji programu JSF w pierwotnie zakładanym kształcie. Problemy z rosnącą ceną zakupu są w tym świetle drugorzędne. Koszt zakupu to bowiem jedynie 30% całkowitej sumy, jaką trzeba wydać od momentu pozyskania do spisania samolotu ze stanu. Reszta przypada głównie na serwis, remonty i modernizacje. Paliwo odgrywa w tym zestawieniu niewielką rolę / Zdjęcie: USAF

Przedstawiciel Pentagonu, odpowiadający za zakupy wojskowe Ashton Carter, poinformował parlamentarzystów, że 1 bln USD, który trzeba byłoby wydać do 2065, kiedy zakończy się służba ostatniego z 2443 F-35, jest kwotą nie do zaakceptowania. Stwierdził, że już dzisiaj należy szukać sposobów zmniejszenia kosztów użytkowania. Jest przy tym przekonany, że uda się osiągnąć znaczne oszczędności.

Inny z przedstawicieli resortu obrony poinformował, że obecnie prognozowany koszt użytkowania Lightningów II będzie podobny do F-15, samolotów już wiekowych i znacznie większych, wyposażonych w dwa silniki.

W porównaniu do F-16 i F/A-18, które nowe myśliwce mają zastąpić, koszty te są średnio o 33% większe. Są natomiast zdecydowanie niższe, niż w przypadku F-22A Raptor.

Wysokie koszty użytkowania stawiają pod znakiem zapytania możliwość realizacji programu JSF w pierwotnie zakładanym kształcie. Problemy z rosnącą ceną zakupu są w tym świetle drugorzędne. Koszt zakupu to bowiem jedynie 30% całkowitej sumy, jaką trzeba wydać od momentu pozyskania do spisania samolotu ze stanu. Reszta przypada głównie na serwis, remonty i modernizacje. Paliwo odgrywa w tym zestawieniu niewielką rolę / Zdjęcie: USAF

Przedstawiciel Pentagonu, odpowiadający za zakupy wojskowe Ashton Carter, poinformował parlamentarzystów, że 1 bln USD, który trzeba byłoby wydać do 2065, kiedy zakończy się służba ostatniego z 2443 F-35, jest kwotą nie do zaakceptowania. Stwierdził, że już dzisiaj należy szukać sposobów zmniejszenia kosztów użytkowania. Jest przy tym przekonany, że uda się osiągnąć znaczne oszczędności.

Inny z przedstawicieli resortu obrony poinformował, że obecnie prognozowany koszt użytkowania Lightningów II będzie podobny do F-15, samolotów już wiekowych i znacznie większych, wyposażonych w dwa silniki.

W porównaniu do F-16 i F/A-18, które nowe myśliwce mają zastąpić, koszty te są średnio o 33% większe. Są natomiast zdecydowanie niższe, niż w przypadku F-22A Raptor.

Reklama
Reklama

Udostepnij

Reklama
Reklama

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz samodzielnie określić warunki przechowywania lub dostępu plików cookie w Twojej przeglądarce.