Reklama
Reklama

Udział w konflikcie w Syrii pokazał niedostatki czołgów używanych przez wojska lądowe Turcji. Krytykowane były zarówno stare M60A3 i M-60T, jak i nieco nowsze Leopard 2A4. W odpowiedzi na krytykę przemysł zbrojeniowy rozpoczął programy modernizacyjne, które powinny zwiększyć możliwości bojowe i odporność czołgów na współczesnym polu walki. Pierwsze prace dotyczyły M-60T, a po nich kolej przyszła na Leopardy.

Zmodernizowany turecki Leopard 2A4 po pokonaniu szerokiego rowu w czasie testów terenowych. Dobrze widoczne dodatkowe elementy ochrony czołgu / Zdjęcie: via SavunmaSanayiST

Z ujawnionych Internecie zdjęć wynika, że w testowanym obecnie prototypie ochronę zewnętrzną czołgu wzmocniono pancerzem reaktywnym (ERA), klatką prętową o dużej odporności balistycznej i modułowym wzmocnieniem przedniej sekcji boków wieży. Analitycy mówią o dodaniu także systemu ochrony czynnej SARP UKSS i PULAT. Aselsan zmodernizował również wyposażenie elektroniczne, w tym systemy obserwacji w podczerwieni, laserowy system ostrzegawczy i nowe celowniki optyczne.

Zmodernizowany turecki Leopard 2A4 w czasie pokonywania przeszkody wodnej na poligonie. Test najwyraźniej zakończył się niepowodzeniem. Można jednak zobaczyć dodatkowe elementy ochrony czołgu z góry / Zdjęcia: SavunmaSanayiST

Tureccy analitycy zauważają, że zmodernizowany Leopard 2A4 będzie najpotężniejszym pojazdem w uzbrojeniu wojsk lądowych Turcji, przewyższając m.in. greckie odpowiedniki. Zwracają jednak uwagę na znaczny wzrost masy pojazdu, co może negatywnie wpłynąć na jego mobilność. Tymczasem zwiększenie mocy napędu jest raczej niemożliwe.

Reklama
Reklama

Udostepnij

Reklama
Reklama

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz samodzielnie określić warunki przechowywania lub dostępu plików cookie w Twojej przeglądarce.