Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Ex-australijskie SH-2G dla Nowej Zelandii

Lotnictwo wojskowe, 21 kwietnia 2013

Nowa Zelandia wymieni flotę śmigłowców ZOP SH-2G(NZ) na SH-2G(A), zwrócone Amerykanom przez Australię kilka lat temu. Koszt 10 wiropłatów, symulatora lotu i pakietu szkoleniowo-logistycznego to 242 mln NZD.

Niechciane przez Australię SH-2G ponownie trafią na Antypody, tym razem do sąsiedniej Nowej Zelandii / Zdjęcie: MO Australii

Jonathan Coleman, minister obrony Nowej Zelandii, poinformował, że rząd w Wellington zatwierdził kupno 8 SH-2G i 2 zapasowych płatowców, stanowiących źródło części zamiennych, od Kaman Aerospace, za sumę 147 mln NZD (120 mln USD). Za pozostałe 95 mln NZD (84 mln USD) nabyte zostaną: symulator lotu, pociski kierowane i dodatkowe wyposażenie.

Obecnie w wyposażeniu Royal New Zealand Navy (RNZN, królewskiej marynarki wojennej Nowej Zelandii) znajduje się 5 wiropłatów ZOP SH-2G(NZ) Super Seasprite. Kaman dostarczył je w latach 2001-2003. Jednak tylko dwa z nich pełnią służbę. Trzeci służy do szkolenia, a dwa pozostałe przechodzą prace obsługowe. Głównym uzbrojeniem SH-2G(NZ) są pociski powietrze-powierzchnia AGM-65 Maverick.

Nowe śmigłowce zostaną dostarczone w wersji SH-2G(I), z zabudowanym nowym wyposażeniem, uzbrojeniem i układem sterowania lotem.Wiropłaty te zostały oryginalnie wyprodukowane na zamówienie Royal Australian Navy (RAN, królewskiej marynarki wojennej Australii).

Canberra zamówiła 11 SH-2G(A) Super Seasprite w 1997, za sumę 930 mln USD. RAN zakładała, że SH-2G(A) będą używane do zadań dalekiego rozpoznania, wykrywania i identyfikacji celów oraz zwalczania okrętów nieprzyjaciela przy pomocy pocisków rakietowych powietrze-powierzchnia Penguin 2 Mod. 7 i torped Mk 46. Innymi misjami wykonywanymi przez SH-2G(A) miało być poszukiwanie rozbitków i ratownictwo morskie, transport medyczny oraz zaopatrywanie własnych jednostek pływających.

Od początku dostaw, które miały zostać zrealizowane do końca 2002, sprawiały one duże problemy techniczne (wyspecyfikowano 40 poważnych braków). W efekcie dostawy SH-2G(A) przerwano po dostarczeniu 9 śmigłowców. Wszystkie zostały ostatecznie uziemione w kwietniu 2006 ze względów bezpieczeństwa.

W marcu 2008, po wydaniu na kupno i dopracowanie SH-2G(A) łącznie 1,2 mld USD rząd Australii zerwał kontrakt z Kaman Aerospace. Na mocy podpisanej wówczas umowy postanowiono, że śmigłowce zostaną przejęte przez Amerykanów i skierowane do wolnej sprzedaży (Rozliczenia po Kamanie, 2008-03-20).

Według oficjalnego oświadczenia resortu obrony Nowej Zelandii, SH-2G(I) zwiększą możliwości bojowe RNZN. Powiększenie floty do 8 wiropłatów pozwoli na ich bazowanie nie tylko na pokładach fregat typu ANZAC: HMNZS Te Mana i HMNZS Te Kaha (Modernizacja Anzac, 2012-12-13), ale także na okrętach patrolowych typu Protector: HMNZS Otago i HMNZS Wellington oraz okręcie wielozadaniowym HMNZS Canterbury. Dodatkowym atutem będzie nowoczesne wyposażenie i uzbrojenie (pociski Penguin).

Przeznaczone dla Nowej Zelandii śmigłowce są obecnie zmagazynowane w Connecticut. 3 pierwsze SH-2G(I) mają trafić na Antypody pod koniec przyszłego roku, a zakończenie dostaw i zgłoszenie zdolności operacyjnej wszystkich 8 wiropłatów planowane jest w 2016. Trwałość użytkowa płatowców ma wynosić 10 tys. h.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.