Holenderska Damen Shipyards Group i ministerstwo obrony Bahamów podpisały list intencyjny w sprawie rozbudowy potencjału operacyjnego marynarki wojennej tego państwa.
Potencjalne zlecenie dotyczy dostawy 8 jednostek patrolowych 2 typów: Stan Patrol 4207 i Stan Patrol 3007. Dodatkowo i zamówienie przewiduje montaż okrętu logistycznego (RoRo) Stan Lander 5612, o długości 57 m i szerokości 11,9 m, zdolnego transportu ładunku o łącznej masie 615 t. Zakłada się też modernizację obecne eksploatowanych 2 dużych kutrów patrolowych typu Bahamas, które rozpoczęły służbę w 1999 (ich dopełnieniem są 3 łodzie patrolowe typu Protector). Pozwoli to wydłużyć ich resurs o kilka lat.
Ostatnim elementem jest rozbudowa instalacji portowych na wyspach: New Providence, Ragged Island, Great Inagua i Grand Bahama. Większość prac inżynieryjnych ma dotyczyć pierwszego obiektu. Zakłada się m.in. budowę 2 nabrzeży długości 395 m i 170 m oraz basenu portowego o głębokości 4,5 m. Większość prac związanych z tym projektem ma zostać zrealizowana przez lokalnych podwykonawców, działających pod kontrolą holenderskiej grupy stoczniowej.
Zakładając, że list intencyjny zaowocuje podpisaniem finalnej umowy, pierwszy z zakontraktowanych okrętów powinien trafić do odbiorcy już w 2014. Ich wprowadzenie do służby ma pozwolić władzom Bahamów na zwiększenie poziomu bezpieczeństwa kontrolowanych przez nie wód. Jest to tym bardziej istotne, że akweny te stanowią dużą atrakcję turystyczną oraz są ważnymi obszarem połowu ryb. Ich ochrona jest ma więc priorytetowy znaczenie z punktu widzenia gospodarki państwa.
Siły zbrojne Bahamów – kraju o lądowej powierzchni województwa śląskiego a składającego się z ok. 3 tys. wysp zamieszkałych przez ok. 350 tys. osób – reprezentuje wyłącznie marynarka wojenna, licząca ok. tys. żołnierzy, z czego połowa służy w batalionie piechoty morskiej. Roczny budżet wynosi ok. 50 mln USD, co przekłada się na ok. 0,7% PKB. Stwarza to znaczne możliwości jego zwiększenia i sfinalizowania kontraktu z Damen. Mimo, że strony nie podały żadnych konkretnych liczb (także ze względu na wstępny etap rozmów), można szacować jej wartość na kilkadziesiąt mln USD. Pewną wskazówką może być fakt, że budowane w Meksyku patrolowce typu 4207 kosztowały 9 mln USD za egz.