Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Aero 2013: Nowy Xenon na jubileusz

Lotnictwo cywilne, 26 kwietnia 2013

Wśród nowości Aero 2013 nie zabrakło polskich akcentów. Premierę miał wiatrakowiec opracowany przez Celier Aviation – spółkę, która od lat buduje takie konstrukcje w Jaktorowie niedaleko Warszawy.

Premierowy pokaz Xenona IV wzbudził duże zainteresowanie zwiedzających wystawę Aero 2013 / Zdjęcie: Grzegorz Sobczak

Choć Celier Aviation powstała we Francji w 1993, od 2006 przeniosła swoją siedzibę do Polski. Jubileusz 10-lecia istnienia założyciel przedsiębiorstwa Raphael Celier postanowił uczcić nowym wiatrakowcem –dwumiejscowym Xenon IV. Choć jest podobny do poprzedników, geometria kadłuba pozwala łatwo dostrzec, że mamy do czynienia z nową konstrukcją. Oprócz nowej sylwetki Xenona IV cechuje wysoka jakość materiałów wykorzystanych do wykończenia i duża staranność wykonania.

Napęd Xenona IV może stanowić silnik Rotax 912 lub 914RTi o mocy, odpowiednio, 100 KM (74 kW) lub 125 KM (92 kW). Pozwala to osiągnąć maksymalną prędkość przelotową, odpowiednio, 130 lub 170 km/h. Prędkość minimalna to 65 km/h.

Najnowszy polski wiatrakowiec (choć z francuskim rodowodem) budzi duże zainteresowanie m.in. z powodu układu dwumiejscowej kabiny z miejscami obok siebie, co nie jest zbyt rozpowszechnionym układem wśród konkurencyjnych konstrukcji wiatrakowców.

Opracowana od nowa tablica przyrządów mieści jeden średniej wielkości wyświetlacz wielofunkcyjny, który prezentuje zarówno dane pilotażowo nawigacyjne, jak i parametry pracy silnika. Można na nim wyświetlić również obraz z kamery pokazującej widok za kabiną pilotów.

Konstrukcja jest nowa do tego stopnia, że prace nad jej wykończeniem trwały jeszcze na kilka dni przed oficjalną prezentacją.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.