Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Spór o remont silników do MiG-29

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 20 kwietnia 2008

Na międzynarodowym salonie Dwigatieli 2008 w Moskwie dyrektor generalny zakładów im. Czernyszewa skrytykował nieuprawnione remonty silników RD-33 w krajach byłego Układu Warszawskiego.

Z najostrzejszą krytyką dyrektora generalnego Moskiewskiego przedsiębiorstwa produkcji silników, Aleksandra Nowikowa, spotkała się Ukraina. - Nie mamy żadnego oficjalnego kontaktu z ukraińskimi zakładami remontowymi. Nie przekazywaliśmy im żadnych technologii i praw do remontów silników. W Rosji do kontaktów międzynarodowych w branży zbrojeniowej uprawniony jest tylko Rosoboronoexport i Korporacja MiG. Według Nowikowa, żaden oficjalny przedstawiciel Ukrainy nie zwracał się do nich w sprawie praw do remontów silników do myśliwców MiG-29.

Oświadczenie Nowikowa jest elementem szerszej polityki Rosji wobec Ukrainy, zmierzającej oficjalnie do wstąpienia do NATO. Kilka dni temu Nowikow poinformował, że MMP im. Czernyszewa samo będzie wytwarzać silniki WK-2500 (konstrukcja Klimowa z Sankt Petersburga) przeznaczone do śmigłowców Mi-17. Ich seryjna produkcja ma się rozpocząć w 2010. Obecnie silniki do wszystkich rosyjskich śmigłowców produkowane są na Ukrainie, przez Motor-Sicz w Zaporożu. 80% wpływów tego przedsiębiorstwa pochodzi z eksportu do Rosji. Nowa rosyjska polityka przysporzy zapewne problemów obu stronom.

Nowikow przypomniał, że problem z remontami RD-33 dotyczy też innych krajów, w tym Bułgarii, Czech i Polski. Z tych krajów tylko Polska zwróciła się do Federalnej służby ds. współpracy wojskowo-technicznej i Rosoboronoexportu o oficjalną zgodę na remont. Nowikow dodał, że jeśli zgoda zostanie wydana, zakłady im. Czernyszewa skontaktują się z odpowiednimi przedsiębiorstwami w Polsce, by podjąć z nimi współpracę (w naszym kraju remontami silników rodem z ZSRS zajmują się nim Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 4 SA).

MMP im. Czernyszewa, któremu podporządkowane są liczne wytwórnie i zakłady remontowe w całej Rosji, wyprodukowało dotąd (od 1982) 3841 silników RD-33 różnych wersji. Obecnie produkuje silniki trzeciej serii, RD-33MK (do MiG-29K/KUB i MiG-35) i RD-93 (do chińskiego FC-1), remontuje zaś silniki pierwszej i drugiej serii (liczba remontowanych siników wynosi ok. 100 rocznie). Wartość eksportu przedsiębiorstwa wyniosła w ubiegłym roku ponad 300 mln USD, a portfel zamówień przekracza 2 mld USD do 2015.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.