Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

IDET 2013: Nowe wcielenie BVP-2

Przemysł zbrojeniowy, Wojska lądowe, 27 maja 2013

Największym wydarzeniem zakończonych w piątek czeskich targów stał się rozwijany przez Słowację bojowy wóz piechoty BVP-M2 SKCZ. Duże zainteresowanie konstrukcją wykazują również siły zbrojne Republiki Czeskiej.

Nowoczesna sylwetka wozu nie daje po sobie poznać, że jest on przebudowanym wozem rodziny BMP / zdjęcie: Paweł K. Malicki

Pojazd nie jest całkowicie nową konstrukcją, wykorzystuje m.in. układ jezdny bwp BVP-2 (czyli licencyjnego, czechosłowackiego BMP-2, możliwa jest również przebudowa wozów rodziny BMP-1). Kadłub przeszedł całkowitą przebudowę: strop wozu został podwyższony o 270 mm, dno obecnie jest podwójne (przestrzeń pomiędzy oboma warstwami wypełniona jest pianką). Nowy jest również napęd wozu.

Obecna aranżacja wnętrza pojazdu jest typowa dla wozów zachodnich. Załoga BVP-M2 to kierowca ze stanowiskiem w przedniej części wozu oraz dowódca i działonowy zajmujących miejsca w przedniej części przedziału transportowego. Został on całkowicie przebudowany. Usunięto z niego zbiornik paliwa, a akumulatory przeniesiono w podwyższone nadkola. 6 członków desantu siedzi przodem do siebie na zamontowanych do ścian wozu fotelach. Dodatkowe miejsce znajduje się za kierowcą i może być przeznaczone np. dla dowódcy plutonu. Nie dysponuje on jednak oddzielnym włazem, tak jak ma to miejsce w BVP-2.

Uzbrojenie wozu znajduje się w bezzałogowej wieży TURA 30 wyposażonej w uzbrojenie pochodzenia radzickiego: 30-mm armatę 2A42 oraz sprzężony 12,7-mm wkm NSW. Wieżę po raz pierwszy prezentowano na ubiegłorocznych targach IDEB (IDEB 2012: Modernizacje BVP-1, 2012-05-04). Pokazywana w br. wersja została wyposażona w niezależny, panoramiczny celownik dowódcy umożliwiający działanie w trybie Hunter-Killer.

W budowie wozu bojowego uczestniczy konsorcjum składające się ze słowackiej VOP Trecin i czeskiej Excalibur Army – które wspólnie opracowują podwozie – oraz słowackiej EVPU, odpowiedzialnej za wieżę (IDEB 2012: Czeskie LMV z ZSRD 07, 2012-05-05, Kolejne afery w Czechach, 2011-04-14, UKM-2000C dla Czechów i Słowaków?, 2010-05-06). Nie jest wykluczone, że w BVP-M2 znajdą się również polskie rozwiązania rodem z PCO, jak nocny peryskop kierowcy PNK-72 Radomka (Rosomak z siatką i nie tylko, 2010-03-22) czy znany z afgańskiej wersji Rosomaka system kamer obserwacji bocznej (Rosomak z Pilarem i kamerami bocznymi KDN-1, 2007-09-08).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.