W dniu dzisiejszym ma dojść do wodowania pierwszego indyjskiego lotniskowca rodzimej konstrukcji, INS Vikrant.
Uroczystość wodowania INS Vikrant ma odbyć się na terenie stoczni producenta okrętu, Cochin Shipyard Limited na południu kraju (Wodowanie INS Vikrant w sierpniu, 2013-05-14). Wydarzenie ma stanowić ważny etap w procesie budowy lotniskowca. Przybliża bowiem moment jego przyjęcia do służby.
Jednak w ocenie komentatorów wodowanie INS Vikrant ma przede wszystkim charakter propagandowy, mający odwrócić uwagę od sporych opóźnień w procesie budowy okrętu. Warto bowiem przypomnieć, że ze względu na napotkane problemy techniczne, producent musiał przesunąć termin przekazania lotniskowca marynarce wojennej Indii z 2015 na 2018 (Kolejny indyjski lotniskowiec opóźniony, 2012-10-15). Co więcej, z wypowiedzi medialnych przedstawicieli Cochin Shipyard Limited wynika, że przedsiębiorstwo stoczniowe nie jest w stanie zagwarantować, że w przyszłości nie dojdzie do kolejnych opóźnień w programie budowy jednostek omawianej klasy.
Wspomniane problemy techniczne przy budowie INS Vikrant zmusiły producenta okrętu do dokonania istotnych zmian w projekcie drugiego z rodzimych lotniskowców, przyszłego INS Vishal (Indyjskie lotniskowce, 2012-07-30). Decyzja w tej sprawie wzbudziła spore kontrowersje wśród kadry dowódczej marynarki wojennej. Oznacza bowiem ryzyko opóźnienia we wdrażaniu do służby także i tej jednostki.
Przypomnijmy, że po ich ostatecznym wprowadzeniu do służby, INS Vikrant i INS Vishal będą stanowić uzupełnienie odkupionego od Rosjan INS Vikramaditya (ex-Admirał Gorszkow) (INS Vikramaditya na 30 lat, 2013-08-08). W chwili obecnej okręt przechodzi intensywne próby morskie. Jego przekazanie stronie indyjskiej zostało zaplanowane na 15 listopada (Ustalono termin odbioru INS Vikramaditya, 2013-03-12). Omawiane okręty zastąpią też jedyny obecnie indyjski lotniskowiec, INS Viraat, który ma pozostać w linii jeszcze przez 3 lata (INS Viraat jeszcze przez 3 lata, 2013-04-29).