Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Próby tankowania bezzałogowców

Lotnictwo wojskowe, 12 września 2013

W bazie US Navy Patuxent River rozpoczęto próby tankowania bezzałogowych statków latających. Użyto w nich oprogramowania X-47B i opcjonalnie pilotowanego samolotu Learjet 25B.

Użyty do prób Learjet 25B, symulujący bezzałogowiec / Zdjęcie: CTSI

Próby realizowane są w ramach programu Unmanned Combat Air System Demonstration (UCAS-D), przez US Navy i Northrop Grummana, producenta X-47B. Wcześniejsze badania obejmowały m.in. operowanie bsl z pokładu lotniskowca (Nieudana próba lądowania X-47B na lotniskowcu, 2013-07-18, X-47B ląduje na lotniskowcu z użyciem liny hamującej, 2013-07-11).

Pierwszy etap polegał na przeprowadzeniu prób na ziemi i kołowania z małą prędkością opcjonalnie pilotowanego samolotu Learjet 25B, który wyposażono w urządzenia i oprogramowanie służące do sterowania lotem i nawigacją, zapożyczone od X-47B. Oprócz tego w nosowej części Learjeta zabudowano sondę do pobierania paliwa.

Widok z kabiny Learjeta podczas próby tankowania / Zdjęcie: Northrop Grumman

28 sierpnia rozpoczęto wspólne loty bezzałogowca, na pokładzie którego znajdował się pilot, nadzorujący wszystkie operacje i tankowca Boeing K-707, należącego do przedsiębiorstwa Omega Tanker. Etap tankowania na sucho, bez przetaczania nafty, zakończono 6 września.

Jesienią br. rozpoczną się kolejne badania, polegające na całkowicie autonomicznym spotkaniu bezzałogowca (ponownie będzie to opcjonalnie pilotowany Learjet 25B) z tankowcem, zbliżeniu się do kosza na końcu przewodu elastycznego, pobraniu paliwa i bezpiecznym oddaleniu obydwu statków powietrznych. W ich trakcie zastosowane będą standardowe procedury i wyposażenie używane przez siły zbrojne USA.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.