Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Umowa na fińskie NH90 renegocjowana

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, 23 września 2013

Resort obrony Finlandii poinformował o renegocjowaniu porozumienia z NHIndustries o dostawie 20 śmigłowców NH90.

Finowie zdecydowali się w 2001 na zakup 20 NH90. Wartość zawartego z NHIndustries porozumienia wyniosła wówczas 343 mln euro. Ostatecznie wzrosła ona do 370 mln euro, głównie ze względu regularnego dokupowania części zamiennych oraz koszt szkolenia pilotów i personelu naziemnego / Zdjęcie: Eurocopter

W 2001 Finlandia zakupiła 20 śmigłowców NH90 za 343 mln euro. Dostawy wiropłatów miały zostać zrealizowane do 2008. Wchodząc do służby miały one zastępować wiekowe Mi-8.

Za budowę fińskich NH90 odpowiadać miała rodzima Patria Aviation. W efekcie miało to pozwolić na utworzenie wielu nowych miejsc pracy, a także na realizację programu zgodnie z przyjętym harmonogramem.

Tak się jednak nie stało. Głównie w wyniku problemów technicznych, na które z czasem zaczęli napotykać się fińscy konstruktorzy. Z tego względu dostawy pierwszych śmigłowców rozpoczęły się dopiero w 2008.

Opóźnienia te zmusiły w 2007 NHIndustries do zapłacenia Finom 20 mln euro kary, jako rekompensaty za niewywiązywanie się z postanowień umowy. W ocenie części komentatorów, kwota ta miała też skłonić Helsinki do odżegnania się od głośno rozważanych wówczas planów rezygnacji z całego programu (NHIndustries zapłaci 20 mln Euro kary, 2007-12-17).

Renegocjowana w ostatnich dniach umowa z 2001 wydłuża proces wdrażania do służby fińskich NH90 do 2018. Dostawy wiropłatów mają się zakończyć już w połowie 2014. Przez kolejne lata Patria będzie prowadziła jednak prace związane z koniecznością doposażenia śmigłowców, gdyż te były przekazywane odbiorcy z niepełnym wyposażeniem pokładowym.

Warto zaznaczyć, że jest to już druga istotna informacja związana z fińskim programem NH90, jak pojawiła się w mediach w ostatnich dniach. Nieco wcześniej NHIndustries poinformowało o tym, że wspomniana Patria będzie odpowiadała za obsługę techniczną śmigłowców użytkowanych przez wszystkie państwa skandynawskie, a więc także Norwegię (14 egz.) i Szwecję (18) (Patria będzie obsługiwać NH90, 2013-09-16).  


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.