Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Zbyt mały udźwig J-15

Lotnictwo wojskowe, 07 października 2013

Jak donosi portal Sina Military, J-15 nie mogą startować z pokładu lotniskowca Liaoning z pełnym ładunkiem uzbrojenia. Przeczy to wcześniejszym doniesieniom na temat możliwości samolotów tego typu.

J-15 startujący z pokładu Liaoning. Pod skrzydłami widoczne są ćwiczebne pociski PL-8 i YJ-83K / Zdjęcie: Sina Military

Jak wiadomo J-15 jest kopią rosyjskiego pokładowego samolotu wielozadaniowego Su-33. Według dostępnych danych masa własna J-15 wynosi 17,5 t, a maksymalna masa startowa – 33 t. Z kolei w przypadku Su-33, którego maksymalna masa startowa jest identyczna, masa własna wynosi 18,4 t, a maksymalna masa paliwa z zbiornikach wewnętrznych – 9,5 t. Maksymalna masa uzbrojenia i wyposażenia podwieszanego na 12 węzłach pod skrzydłami i kadłubem Su-33 to 6,5 t.

Najnowsza informacja przeczy doniesieniom na temat zakończonych niedawno prób morskich J-15 na Liaoning. Według wcześniejszych doniesień wykonywały one starty z maksymalną masą uzbrojenia na normalnym i skróconym dystansie, lądowania z analogicznym ładunkiem z użyciem lin hamujących oraz operacje lotnicze z różnymi konfiguracjami uzbrojenia (Długie próby Liaoning, 2013-09-23).

Natomiast zgodnie z najnowszymi informacjami, J-15 jest zdolny do startu z lotniskowca tylko wówczas, jeżeli przenosi 2 pociski przeciwokrętowe YJ-83K o zasięgu 120 km i masie 555 kg każdy, dwa pociski powietrze-powietrze bliskiego zasięgu PL-8, których masa to 115 kg każdy i 4 500-kg bomby.

W przypadku podwieszenia pełnego ładunku uzbrojenia, którego masy nie podano, J-15 nie jest w stanie oderwać się od pokładu Liaoning. Co więcej, całkowite napełnienie zbiorników paliwem powoduje, że udźwig uzbrojenia zmniejsza się do zaledwie 2 t. Oznacza to, że J-15 może przenieść w takim przypadku tylko 2 YJ-83K i 2 PL-8.

Jak podaje portal, największym problemem J-15 jest brak możliwości przenoszenia pocisków powietrze-powietrze średniego zasięgu PL-12, w które uzbrojone są J-11 wojsk lotniczych ChRL i zasobnika z urządzeniami walki elektronicznej.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra