Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Kto zbuduje australijskie zaopatrzeniowce?

Marynarka wojenna, 17 października 2013

Nowe okręty zaopatrzeniowe dla Królewskiej Marynarki Wojennej Australii (RAN) mogą zostać zbudowane w Korei Południowej.

Prezentowany na zdjęciu HMAS Success (OR 304) został przyjęty do służby w kwietniu 1986. Okręt ma 157,2 m długości i 21,2 m szerokości. Jego wyporność pełna wynosi 18 tys. t. Rozwija prędkość 20 w, a jego zasięg wynosi 15 927 km. Uzbrojenie jednostki składa się z systemu obrony bezpośredniej (CIWS) Phalanx Mk 15 oraz 7 12,7-mm wkm. Na pokładzie stacjonuje śmigłowiec AS350B lub S-70B-2

W najbliższych latach RAN zamierza wycofać ze służby obecnie użytkowane okręty zaopatrzeniowe HMAS Success (OR 304) i HMAS Sirius (O 266). Kontrakt na budowę ich następców może otrzymać jedno z największych australijskich przedsiębiorstw stoczniowych, ASC Pty Ltd.

Według przedstawicieli ASC Pty Ltd, szybka budowa i wdrożenie do służby nowych okrętów zaopatrzeniowych będą wymagały zaangażowania w cały proces partnerów zza granicy. Rodzime stocznie mają bowiem mieć zbyt mały potencjał produkcyjny, aby myśleć o sprawnej realizacji całego przedsięwzięcia i nie narażać się na opóźnienia.

W ocenie ASC Pty Ltd, najlepszym rozwiązaniem byłoby nawiązanie współpracy produkcyjnej z partnerami z Korei Południowej. Przedstawiciele australijskiego przedsiębiorstwa nie wymienili jednak z nazwy żadnego konkretnego podmiotu.

Warto zaznaczyć, że RAN zamierza zastąpić wspomniane okręty, nie dwiema, a trzema nowymi jednostkami zaopatrzeniowymi. W tej sytuacji, za budowę dwóch pierwszych odpowiadać mogliby Koreańczycy. Ostatnia z nich miałaby powstać już na terenie Australii.

HMAS Sirius (O 266) został zbudowany przez Hyundai Heavy Industries na potrzeby prywatnego przedsiębiorstwa transportowego. Odkupiony przez RAN w 2004, ma pozostać w służbie do 2020. Okręt ma 191,3 m długości i 32 m szerokości. Jego wyporność wynosi 25 016 t. Rozwija prędkość 16 w, a jego zasięg to 29 632 km. Uzbrojenie jednostki to 5 12,7-mm wkm / Zdjęcia: MO Australii

Duży wpływ na ewentualny wybór południowokoreańskich partnerów do tego przedsięwzięcia może mieć fakt, iż mają oni już doświadczenie w budowie dla RAN okrętów zaopatrzeniowych. Warto bowiem wspomnieć, że przyjęty do służby w 2006 HMAS Sirius został zbudowany przez należącą do Hyundai Heavy Industries stocznię Hyundai Mipo Dockyard z Ulsan.

Co ciekawe, chęć walki o australijskie zlecenie wyraziła swego czasu także Navantia. Specjalnie w celu zaprezentowania oferty hiszpańskiego przedsiębiorstwa, Armada Española (marynarka wojenna Hiszpanii) wysłała do Australii na 9 miesięcy okręt zaopatrzeniowy SPS Cantabria (A15).

Na korzyść Navantii przemawia fakt, iż SPS Cantabria dzieli część rozwiązań konstrukcyjnych z australijskimi okrętami desantowymi typu Canberra (Wodowanie Adelajdy, 2012-07-05). Hiszpańskie przedsiębiorstwo bierze udział w procesie ich budowy.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.