Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Indie mogą anulować kolejny przetarg

Lotnictwo wojskowe, 07 stycznia 2014

Wiele wskazuje na to, że kolejny indyjski przetarg zbrojeniowy zostanie w niedługim czasie anulowany. Chodzi o plany zakupu 197 lekkich śmigłowców rozpoznawczych i obserwacyjnych (RSH, reconnaissance and surveillance helicopter) dla wojsk lądowych (133) i lotniczych (64).

Do tej pory indyjskie Centralne Biuro Śledcze (CBI, Central Bureau of Investigation) oskarżyło kilkunastu wojskowych i urzędników resortu obrony o przyjęcie lub też gotowość przyjęcia łapówki w zamian za pomoc w wygraniu przetargu na 197 lekkich śmigłowców rozpoznawczych i obserwacyjnych / Zdjęcie: Eurocopter

Przetarg na RSH ciągnie się od połowy minionej dekady (Rusza indyjski przetarg śmigłowcowy, 2008-07-28) i wielokrotnie był już zawieszany lub anulowany. Naturalnie, w większości przypadków powodem były podejrzenia i/lub oskarżenia o korupcję towarzyszącą całej procedurze przetargowej (Indie wstrzymują przetarg na lekkie śmigłowce, 2013-02-16).

W ostatnim czasie New Delhi wskazywało na możliwość odłożenia w czasie całego przedsięwzięcia ze względu na oskarżenia o udzielenie płatnej protekcji jednemu z oferentów przez odpowiedzialnych za przetarg urzędników (Indyjskie śmigłowce obserwacyjne później, 2013-12-10). Przypomnijmy, że obecnie w rywalizacji biorą udział: francuski Eurocopter AS550C3 Fennec (na zdjęciu) i rosyjski Kamow Ka-226T.

Jak się jednak okazuje, przetarg na RSH może zostać nie odłożony w czasie, a anulowany. Ryzyko takiego scenariusza wzrosło wraz z informacją o oskarżeniu jednego z wojskowych o gotowość udzielenia pomocy startującej w przeszłości w konkursie AguścieWestlandowi w zamian za 5 mln EUR (20,8 mln PLN).

Jeżeli przetarg na RSH zostanie anulowany, indyjski program zbrojeniowy otrzyma kolejny cios, a wiarygodność New Delhi jako potencjalnego nabywcy uzbrojenia spadnie w oczach wielu zagranicznych producentów. Będzie to zresztą kolejny raz, kiedy ambitne plany resortu obrony nie zostaną zrealizowane. Podobnie było m.in. w przypadku zakupu 145 lekkich 155-mm haubic holowanych M777 dla Bhāratīya Thalasēnā (wojsk lądowych Indii) (Problemy zakładów w Barrow-in-Furness, 2013-10-18), czy chociażby przy okazji głośnego skandalu związanego z zakupem nowych śmigłowców do transportu najważniejszych osób w państwie (Co dalej ze śmigłowcami dla indyjskich VIP-ów?, 2014-01-03, Indie anulowały kontrakt na śmigłowce VIP, 2014-01-01).

Najbardziej ucierpią jednak BT i Bharatiya Vāyu Senā (wojska lotnicze Indii). Zakup 197 lekkich śmigłowców rozpoznawczych i obserwacyjnych był z ich perspektywy niezbędny, aby utrzymać odpowiednie zdolności bojowe, a jednocześnie umożliwić wycofanie ze służby przestarzałych i niesprawnych wiropłatów: Chetak (Aerospatiale SA316 Alouette III) i Cheetah (SA315B Lama).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.