Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

PKW Orlik 2

Lotnictwo wojskowe, Strategia i polityka, 11 czerwca 2008

9 czerwca przedstawiciele polskich mediów odwiedzili żołnierzy Sił Powietrznych z PKW Orlik 2, stacjonujących w 1. Aviacijos Baze Siaulai (Szawle). W trakcie pobytu zaprezentowano m.in. start alarmowy pary dyżurnej.

Para MiGów-29 ze składu 41. Eskadry Lotnictwa Taktycznego Sił Powietrznych oczekuje na start do kolejnej misji Air Policing nad terytorium państw bałtyckich. Samoloty uzbrojone są w kpr R-60MK i R-73E / Zdjęcie: Bartosz Głowacki

Kontyngent, który nie przekracza liczby 100 osób, tworzą piloci z 41. Eskadry Lotnictwa Taktycznego (41. ELT) z Malborka, personel techniczny wydzielony ze składu 22. Bazy Lotniczej i 41. ELT, personel nawigatorski, wydzielony ze składu 21., 22., 31. i 32. Ośrodka Dowodzenia i Naprowadzania, personel zabezpieczenia logistycznego, łączności oraz administracyjno-sztabowy wydzielony z innych jednostek Sił Powietrznych, pod dowództwem ppłk. pil. Mariusza Biajgo. Nawigatorzy naprowadzania pełnią służbę w CRC (Ośrodek Dowodzenia i Nadzoru) w Karmelavie k. Kowna.

Zadaniem PKW Orlik 2 jest obrona przestrzeni powietrznej Estonii, Litwy i Łotwy - patrolowanie i niedopuszczenie do naruszania granic oraz udzielanie pomocy samolotom wojskowym i cywilnym w sytuacjach awaryjnych (tzw. Air Policing). Polscy żołnierze pełnią zadania przez 24 godziny 7 dni w tygodniu. W skład kontyngentu wchodzą 4 samoloty MiG-29. Podczas patroli polskie samoloty są uzbrojone w dwa pociski powietrze-powietrze bliskiego zasięgu R-60MK lub R-73E, z głowicami samonaprowadzającymi się na podczerwień, przeznaczone do walk manewrowych. Dodatkowo w celu wydłużenia zasięgu pod kadłubem każdego samolotu podwieszony jest zbiornik o pojemności 1500 l paliwa. Maksymalny promień działania polskich MiGów-29 wynosi ok. 400 km (odległość pomiędzy Szawlami a Tallinem).

Polskie MiGi-29 stacjonują w składanych hangarach, zbudowanych przez Brytyjczyków. Są one w pełni dostosowane do obsługi technicznej samolotów w warunkach polowych, nawet w czasie mrozów dochodzących do -30oC. Hangary mają także instalację odsysania spalin, co pozwala na dokonywanie rozruchu silnika pod dachem / Zdjęcie: Bartosz Głowacki

Dotychczas ośmiu pilotów pełniących służbę w kontyngencie wykonało około 60 misji, trwających łącznie 144 godziny. W ich trakcie przeprowadzono loty szkolne i loty z pilotami Karines Oro Pajegos (Lotnictwa Wojskowego Litwy), polegające na przechwytywaniu śmigłowców i samolotów transportowych. Polskie MiGi-29 stoczyły także kilka pozorowanych walk powietrznych z litewskim L-39C.

Misja Sił Powietrznych na Litwie zakończy się 30 czerwca br. Po nich obroną terytoriów Państw Bałtyckich zajmą się żołnierze Luftwaffe.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.