Bezzałogowy śmigłowiec Skeldar nie spełnia oczekiwań Armada Española (marynarki wojennej Hiszpanii).
Przypomnijmy, że w połowie 2013 Armada Española ogłosiła wybór produkowanych przez Saab bezzałogowych śmigłowców Skeldar, które mają w przyszłości bazować na pokładach hiszpańskich okrętów (Hiszpania kupuje Skeldary, 2013-07-05, Saab potwierdza sprzedaż Skeldarów, 2013-07-11). W ocenie rzeczywistego potencjału szwedzkiej konstrukcji pomóc miał wielomiesięczny etap prób, realizowanych m.in. w ramach wielonarodowej operacji antypirackiej, Atalanta (Skeldar bierze udział w Atalancie, 2013-11-13).
Na nieszczęście szwedzkiego producenta, oferowany Hiszpanom bezzałogowiec nie spełnia ich oczekiwań. Podczas działań w ramach wspomnianej Atalanty, Skeldar miał doznać wielu usterek technicznych. Co więcej, wystąpiły również problemy z integracją śmigłowca z urządzeniami pokładowymi okrętu patrolowego typu Meteoro, BAM Meteoro (P 41), na pokładzie którego śmigłowiec bazował (Meteoro idzie w kierunku Rogu Afryki, 2013-07-17).
Teoretycznie, nienajlepsze doświadczenia z pierwszego etapu prób Skeldara nie muszą wcale przekreślać szans na jego ostateczny zakup. Można jednak zakładać, że informacja o problemach Saaba zainteresuje innego europejskiego producenta tego typu konstrukcji, austriackiego Schiebela. W przeszłości Austriacy oferowali Armada Españolawłasne rozwiązanie – S-100 Camcopter.
Nie należy jednak spodziewać się nagłego obrotu sprawy na korzyść Schiebela. Warto bowiem przypomnieć, że S-100 również nie jest konstrukcją doskonałą, o czym informowali ostatnio Koreańczycy (Wady południowokoreańskich S-100, 2013-10-24, Śmierć operatora Camcoptera S-100, 2012-05-10).