Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Skeldar nie spełnia oczekiwań

Lotnictwo wojskowe, Marynarka wojenna, 05 lutego 2014

Bezzałogowy śmigłowiec Skeldar nie spełnia oczekiwań Armada Española (marynarki wojennej Hiszpanii).

Pracownicy Saaba podczas pierwszych prób Skeldara, realizowanych z pokładu innego z patrolowców typu Meteoro, BAM Relámpago (P 43) / Zdjęcie: MO Hiszpanii

Przypomnijmy, że w połowie 2013 Armada Española ogłosiła wybór produkowanych przez Saab bezzałogowych śmigłowców Skeldar, które mają w przyszłości bazować na pokładach hiszpańskich okrętów (Hiszpania kupuje Skeldary, 2013-07-05, Saab potwierdza sprzedaż Skeldarów, 2013-07-11). W ocenie rzeczywistego potencjału szwedzkiej konstrukcji pomóc miał wielomiesięczny etap prób, realizowanych m.in. w ramach wielonarodowej operacji antypirackiej, Atalanta (Skeldar bierze udział w Atalancie, 2013-11-13).

Na nieszczęście szwedzkiego producenta, oferowany Hiszpanom bezzałogowiec nie spełnia ich oczekiwań. Podczas działań w ramach wspomnianej Atalanty, Skeldar miał doznać wielu usterek technicznych. Co więcej, wystąpiły również problemy z integracją śmigłowca z urządzeniami pokładowymi okrętu patrolowego typu Meteoro, BAM Meteoro (P 41), na pokładzie którego śmigłowiec bazował (Meteoro idzie w kierunku Rogu Afryki, 2013-07-17).

Teoretycznie, nienajlepsze doświadczenia z pierwszego etapu prób Skeldara nie muszą wcale przekreślać szans na jego ostateczny zakup. Można jednak zakładać, że informacja o problemach Saaba zainteresuje innego europejskiego producenta tego typu konstrukcji, austriackiego Schiebela. W przeszłości Austriacy oferowali Armada Españolawłasne rozwiązanie – S-100 Camcopter.

Nie należy jednak spodziewać się nagłego obrotu sprawy na korzyść Schiebela. Warto bowiem przypomnieć, że S-100 również nie jest konstrukcją doskonałą, o czym informowali ostatnio Koreańczycy (Wady południowokoreańskich S-100, 2013-10-24, Śmierć operatora Camcoptera S-100, 2012-05-10).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra