11 czerwca w zakładach Lockheed Martina w Fort Worth dokonano oblotu pierwszego przedseryjnego egzemplarza samolotu F-35B (BF-1) Lightning II - wersji skróconego startu i pionowego lądowania (STOVL).
W trakcie pierwszego lotu, trwającego 44 minuty, za sterami samolotu zasiadał oblatywacz BAE Systems, Graham Tomlinson, który podczas służby w Royal Air Force pilotował samoloty Harrier. Po starcie wykonanym w sposób klasyczny (z rozbiegiem) BF-1 wzniósł się na wysokość ponad 4,5 tys. m. Tomlinson wykonał w trakcie lotu serię manewrów, sprawdzając własności pilotażowe samolotu, pracę zespołu napędowego oraz funkcjonowanie instalacji pokładowych.
Pierwsze seryjne egzemplarze F-35B trafią do jednostek szkolnych lotnictwa USMC w 2011. Uzyskanie wstępnej zdolności bojowej przez pierwszą eskadrę marines wyposażoną w Lightningi II zaplanowano na 2012. USMC odbierze łącznie 350 F-35B, które zastąpią w służbie samoloty F/A-18C/D Hornet i AV-8B Harrier II.
Brytyjczycy, którzy zamówili 138 F-35B (oznaczonych jako Joint Combat Aircraft, JCA), odbiorą pierwsze samoloty do prób operacyjnych w 2010. Wstępna gotowość bojowa jednostek Royal Air Force i Fleet Air Arm ma zostać zgłoszona w 2014, a pierwszy dywizjon JCA, operujący z pokładu lotniskowca HMS Queen Elizabeth, ma być gotowy do działań bojowych w 2016-2017.
22 F-35B zakupią Włosi. Samoloty te będą przeznaczone dla eskadry lotniskowca Cavour.