Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Oblot F-35B

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 15 czerwca 2008

11 czerwca w zakładach Lockheed Martina w Fort Worth dokonano oblotu pierwszego przedseryjnego egzemplarza samolotu F-35B (BF-1) Lightning II - wersji skróconego startu i pionowego lądowania (STOVL).

Ze względu na konieczność przekonstruowanie trzeciego stopnia turbiny niskiego ciśnienia silnika F135 BF-1 może wykonywać wyłącznie klasyczne starty i lądowania. Potem można będzie przeprowadzić skrócony start, a pierwszy zawis zostanie wykonany przez BF-1 najwcześniej przed końcem b.r. Na początku 2009 przeprowadzane będą pierwsze lądowania pionowe

W trakcie pierwszego lotu, trwającego 44 minuty, za sterami samolotu zasiadał oblatywacz BAE Systems, Graham Tomlinson, który podczas służby w Royal Air Force pilotował samoloty Harrier. Po starcie wykonanym w sposób klasyczny (z rozbiegiem) BF-1 wzniósł się na wysokość ponad 4,5 tys. m. Tomlinson wykonał w trakcie lotu serię manewrów, sprawdzając własności pilotażowe samolotu, pracę zespołu napędowego oraz funkcjonowanie instalacji pokładowych.

Pierwsze seryjne egzemplarze F-35B trafią do jednostek szkolnych lotnictwa USMC w 2011. Uzyskanie wstępnej zdolności bojowej przez pierwszą eskadrę marines wyposażoną w Lightningi II zaplanowano na 2012. USMC odbierze łącznie 350 F-35B, które zastąpią w służbie samoloty F/A-18C/D Hornet i AV-8B Harrier II.

Brytyjczycy, którzy zamówili 138 F-35B (oznaczonych jako Joint Combat Aircraft, JCA), odbiorą pierwsze samoloty do prób operacyjnych w 2010. Wstępna gotowość bojowa jednostek Royal Air Force i Fleet Air Arm ma zostać zgłoszona w 2014, a pierwszy dywizjon JCA, operujący z pokładu lotniskowca HMS Queen Elizabeth, ma być gotowy do działań bojowych w 2016-2017.

22 F-35B zakupią Włosi. Samoloty te będą przeznaczone dla eskadry lotniskowca Cavour.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.